پام توان خلبان و فضانورد اهل کشور ویتنام

فضانورد اهل ویتنام

پام توان خلبان و فضانورد اهل کشور ویتنام

پام توان خلبان و فضانورد اهل کشور ویتنام

پام توان در 14 فوریه سال 1947 در ویتنام متولد شد و او یک خلبان و فضانورد ویتنامی و اولین شهروند ویتنامی در فضا نیز می باشد.برای آشنایی کامل با پام توان تا انتهای مقاله با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

پام توآن در سال 1965 به نیروی هوایی ویتنام پیوست و درآنجا هم خلبان و هم مهندس شد. او در طول جنگ ویتنام ماموریت های زیادی را علیه هواپیماهای جنگنده آمریکایی انجام داد و در سال 1972 دولت ویتنام از کارهای پام توان قدردانی و تشکر را به عمل آورد. البته پام توآن بنا بر ادعاهای دولت ویتنام اولین کسی بوده که  توانسته بمب افکن B-52 آمریکایی را سرنگون کند، ولی دولت ایالات متحده آمریکا در طی آن سال های این ادعاها را رد نموده است. البته چهار سال پس از اتحاد مجدد ویتنام و خروج نیروی های نظامی آمریکا، دولت ویتنام با شوروی بر سر انجام فعالیت های فضایی به توافق رسید.

در 23 ژوییه سال 1980، پام توان به همراه ویکتور گورباتکو که یک فضانورد اهل شوروری بود در کشور قزاقستان با سایوز 37 به فضا پرتاب شدند، توان به عنوان یک محقق تحقیقاتی و فضانورد در این ماموریت شرکت داشت و انجام این ماموریت به هشت روز طول انجامید. البته شش روز این ماموریت ماندن آنها در ایستگاه فضایی سالیوت 6 بوده است و توان کارهای تحقیقاتی و آزمایش های علمی اش را در آنجا به انجام رساند. البته او به همراه گورباتکو در 31 ژوییه با سایوز 36 به زمین بازگشتند.

پس از بازگشت توان به زمین او به عنوان یک قهرمان در ویتنام مورد ستایش قرار گرفت و در شوروی نیز از او تجلیل شد.و اینکه بعد از فعالیت هایی که او در نیروی هوایی ویتنام به انجام رساند در نهایت در سال 2008 از نیروی هوایی بازنشسته شد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.