هایپریون را بشناسیم

یکی از قمرهای زحل

هایپریون را بشناسیم

هایپریون

هایپریون که از سال 1848 حدود 1.5 میلیون کیلومتر از زحل در حال چرخش است ، یکی از بزرگترین قمرهای نامنظم در منظومه شمسی است.برای آشنایی بیشتر با این قمر تا انتهای مقاله با مجله آندرومدا مگ همراه باشید.

مسافت طی شده در وسیع ترین حالت 360 کیلومتر و کمترین فاصله ومسافتی که داشته 205 کیلومتر بوده است قبل از مطالعه این قمر توس کاسینی، فهمیده شده که گذشته این قمر بسیار پیچیده بود. وویجر 2 تصاویری از هایپریون را از حدود 700000 کیلومتر ثبت کرد که نشانه هایی از یک دهانه بزرگ را نشان می داد.

ناظران مستقر در زمین  هایپریون را در بسیاری از شب ها ردیابی می کردند تا آشکار کنند که چرخش آن دارای پیچیدگی است: این قمر بطور مرتب در زحل قفل نشده است، اما همچنین یک دوره چرخش منظم ندارد. شکل نامنظم ، مدار بیضوی و تشدید مداری  3:4 با تیتان از دلایل این حالت غیرمعمول است.فضاپیمای نیو هورایزنز کشف کرد که دو قمر پلوتو –  نیکس و هیدرا – نیز در چرخش آشفته وبی نظم قرار دارند. در طی پروازهای هایپریون در سال 2005 که به 500 کیلومتری نزدیک می شد ، کاسینی منظره ای را که در اینجا نشان داده شده است را نیز ثبت نموده است. یک دهانه غول پیکر که تقریباً به اندازه عرض هایپریون سطح اسفنج مانندی را پوشش داده است.

ضربه ای باعث شده تا که این ویژگیها ایجاد شود و آن قدر بزرگ بوده تا باعث تاثیراتی بر هایپریون شود.و شاید هم این اتفاق افتاده است، زیرا تراکم هایپریون فقط 0.54 گرم بر سانتی متر مکعب است، تقریباً نیمی از یخ آبی که بیشتر هایپریون را تشکیل می دهد را پوشش داده است. این چگالی کم نشان می دهد فضای داخلی  هایپریون دارای فضاهای خالی است. شاید حتی یک توده در آن باشد.

بسیاری از دهانه های کوچک و پر از گرد و غبار, سطح این قمر را لکه دار کرده و  دارای درجه کمی از سپیدایی  یا آلبدو می باشد. این ماده تاریک ممکن است شبیه ‘Phoebe dust’ تولید شده توسط حلقه غول پیکر کیوان باشد که قسمت تاریک یاپتوس را پوشانده است. این ماده، که غنی از مولکول های آلی و کربن است، گرمتر از یخ آب است و به داخل حفره ها ورود می کند  و گودال های عمیقی مشابه بخش های خورشید زمین را ایجاد می کند. هایپریون دنیای عجیبی است، اما کمی اطلاعات آشنا در درونش هست

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.