موشک یا همان راکت فضایی چیست؟

آشنایی با موشک

موشک یا همان راکت فضایی چیست؟

موشک یا همان راکت فضایی چیست؟

کلمه موشک می تواند معنی های مختلفی داشته باشد. بیشتر مردم به یک وسیله نقلیه بلند ، باریک و گرد وقتی که کلمه موشک به گوششان میخورد فکر می کنند. آنها به موشکی فکر می کنند که به فضا پرتاب می شود. منظور از “موشک” نوعی موتور است.برای مطالعه بیشتر با راکت فضایی تا انتهای مقاله آشنایی با راکت فضایی با مجله آندرومدا مگ همراه باشید.

موتور موشک چگونه کار می کند؟

مانند اکثر موتورها ، موشک ها سوخت می سوزانند. اکثر موتورهای موشکی سوخت را به گاز داغ تبدیل می کنند. موتورموشک  بنزین را از پشت خود خارج می کند. بنزین باعث حرکت موشک به جلو می شود.

موشک با موتور جت متفاوت است. موتور جت برای کار به هوا نیاز دارد. موتور موشک به هوا احتیاج ندارد. هر آنچه را که لازم دارد را  با خود حمل می کند. یک موتورموشک در فضا، جایی که هوا وجود ندارد، کار می کند.

موتورهای موشکی دو نوع اصلی دارند. بعضی از موشک ها از سوخت مایع استفاده می کنند. موتورهای اصلی مدارگرد شاتل فضایی از سوخت مایع استفاده می کنند. سایوز روسی از سوخت های مایع استفاده می کند. راکت های دیگر از سوخت جامد استفاده می کنند. در کنار شاتل فضایی دو تقویت کننده موشک جامد سفید نیز قرار دارد. آنها از سوخت جامد استفاده می کنند. سوخت های موشکی  و موشک های مدل  دیگر نیز با استفاده از سوخت جامد پرواز می کنند.

چرا موشک کار می کند؟

در فضا ، یک موتور چیزی برای فشار دادن ندارد. بنابراین چگونه موشک ها به فضا حرکت می کنند؟ موشک ها با یک قاعده علمی به نام قانون سوم حرکت نیوتن کار می کنند.نیوتون ، دانشمند انگلیسی ، سه قانون حرکت را ذکر کرد. او این کار را بیش از 300 سال پیش انجام داد. قانون سوم او می گوید که برای هر عملی، یک عکس العمل برابر و مخالف وجود دارد. موشک روی اگزوز خود فشار می آورد. اگزوز نیز موشک را هل می دهد. موشک اگزوز را به عقب هل می دهد. اگزوز باعث حرکت موشک به جلو می شود.

این قاعده را می توان روی زمین مشاهده کرد. تصور کنید شخصی روی تخته اسکیت ایستاده است. تصور کنید که آن شخص در حال پرتاب یک توپ بولینگ است. توپ به جلو خواهد رفت. شخصی که روی اسکیت بورد است نیز حرکت خواهد کرد.  ولی فرد به عقب حرکت خواهد کرد. از آنجا که شخص سنگین تر است، توپ بولینگ دورتر حرکت می کند.

چه زمانی موشک اختراع شد؟

اولین موشک هایی که می دانیم در چین در دهه 1200 مورد استفاده قرار گرفتند. از این موشک های جامد برای آتش بازی استفاده می شد. ارتشها همچنین از آنها در جنگها استفاده می کردند. در 700 سال آینده  نیز، مردم موشکهای بزرگتر و بهتر تولید کردند. بسیاری از اینها برای جنگ نیز مورد استفاده قرار گرفتند. در سال 1969 ، ایالات متحده اولین مردان را برای فرود بر روی ماه با موشک سترن 5 به فضا جهت فرود روی ماه پرتاب نمود

ناسا چگونه از موشک استفاده می کند؟

مأموریت های اولیه ناسا از راکت های ساخته شده توسط ارتش استفاده می کردند. آلن شپرد اولین آمریکایی در فضا بود. او با موشک رداستون ارتش ایالات متحده پرواز کرد. جان گلن اولین آمریکایی در مدار بود. او با موشک اطلس پرواز کرد.  در ماموریت های جمنای  ناسا از موشک تایتان II استفاده شد. اولین موشک هایی که ناسا برای پرتاب فضانوردان ساخته بود ، Saturn I ، Saturn IB و Saturn V بودند. این موشک ها برای مأموریت های آپولو مورد استفاده قرار گرفتند.

ناسا از موشک ها برای پرتاب ماهواره استفاده می کند. همچنین از موشک برای ارسال کاوشگر به دنیای دیگر استفاده می کند. این موشک ها شامل اطلس5 ، دلتا 2 ، پگاسوس وتائوروس  هستند. ناسا از “موشک اکتشاف تغییرات جوی” کوچکتر برای تحقیقات علمی استفاده می کند. این موشک ها بالا می روند و پایین می آیند. آنها در مدار پرواز نمی کنند.

چگونه ناسا در آینده از موشک استفاده خواهد کرد؟

امروز موشک های جدیدی در دست ساخت است. آنها فضانوردان را در مأموریت های آینده به فضا پرتاب خواهند کرد.

موشک های جدید شبیه شاتل فضایی نخواهند بود. این موشک ها بیشتر شبیه موشک های قبلی خواهند بود. آنها بلند و گرد و لاغرتر خواهند بود. این موشک ها فضانوردان را به فضا می برد. این موشک هل تجهیزات را به ایستگاه فضایی بین المللی می برند. ناسا همچنین در حال کار بر روی یک موشک قدرتمند جدید به نام وسیله پرتاب بالابر سنگین است. این موشک قادر خواهد بود بارهای زیادی را به فضا ببرد.

با هم دیگر، این موشک های جدید امکان کشف جهان های دیگر را فراهم می کنند. روزی ممکن است انسانها را  نیز به مریخ بفرستند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.