وجود موجودات نامرئی فضایی در بین ما

موجودات نامرئی فضایی در بین ما

وجود موجودات نامرئی فضایی در بین ما

وجود موجودات نامرئی فضایی در بین ما

در زندگی ما همیشه در حرکت هستیم، رشد میکنیم و غذا می خوریم و همه کار میکنیم.

اما هلن شارمن اولین فضانورد بریتانیایی و شیمیدان در کالج لندن گفت که شکل های حیات بیگانه وجود دارند که در میان ما زندگی میکنند ولی به صورت نامرئی هستند. برای مطالعه کامل مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

در حالی که تشخیص زندگی آنها ممکن است آسان باشد، اما در واقع تعریف آن بسیار دشوار است و دانشمندان و فیلسوفان را برای قرن‌ها اگر نگوییم هزاره‌ها در موردشان بحث وجود داشته اند. به عنوان مثال، یک چاپگر سه بعدی می تواند خود را بازتولید کند، اما ما آن را زنده نمی نامیم. از سوی دیگر،ولی مثلا یک قاطر که عقیم هستند هنوز زنده هست.

 

همانطور که هیچ کس نمی تواند موافق باشد، بیش از 100 تعریف از زندگی وجود دارد. یک رویکرد جایگزین (اما ناقص) توصیف زندگی به عنوان «یک سیستم شیمیایی خودپایدار که قادر به تکامل داروینی است» است، که برای بسیاری از مواردی که می‌خواهیم توضیح دهیم کارکرد دارد

فقدان تعریف مشکل بزرگی برای جستجوی حیات در فضا است. ناتوانی در تعریف زندگی به غیر از اینکه «وقتی آن را ببینیم متوجه خواهیم شد» به این معنی است که واقعاً خودمان را به ایده‌های زمین‌مرکزی، احتمالاً حتی انسان‌محور، محدود می‌کنیم که زندگی در این مورد چگونه به نظر خواهد رسید. وقتی به بیگانگان فکر می کنیم، اغلب یک موجود انسان نما را به تصویر می کشیم. اما زندگی هوشمندی که ما به دنبال آن هستیم نباید انسان نما باشد.

زندگی، اما نه آنطور که ما می شناسیم

شارمن می‌گوید که معتقد است موجودات فضایی وجود دارند و «دو راه در مورد آن وجود ندارد». علاوه بر این، او متعجب است: “آیا آنها مانند من و شما خواهند بود که از کربن و نیتروژن تشکیل شده اند؟ شاید نه. این امکان وجود دارد که آنها در حال حاضر اینجا هستند و ما به سادگی نمی توانیم آنها را ببینیم.”

 

چنین حیاتی در یک “زیست کره سایه” وجود خواهد داشت. منظور من قلمرو ارواح نیست، بلکه موجوداتی کشف نشده احتمالاً با بیوشیمی متفاوت است. این بدان معنی است که ما نمی توانیم آنها را مطالعه کنیم یا حتی متوجه آنها شویم زیرا آنها خارج از درک ما هستند. با فرض وجود، چنین بیوسفر سایه ای احتمالاً میکروسکوپی خواهد بود.

 

پس چرا ما آن را پیدا نکردیم؟ ما روش های محدودی برای مطالعه دنیای میکروسکوپی داریم زیرا تنها درصد کمی از میکروب ها را می توان در آزمایشگاه کشت داد. این ممکن است به این معنی باشد که در واقع ممکن است بسیاری از اشکال زندگی وجود داشته باشند که ما هنوز ندیده ایم. ما اکنون توانایی تعیین توالی DNA گونه های غیرقابل کشت میکروب ها را داریم، اما این فقط می تواند حیات را همانطور که می شناسیم – که حاوی DNA است – شناسایی کند.

 

با این حال، اگر چنین زیست کره ای را پیدا کنیم، مشخص نیست که آیا باید آن را بیگانه بنامیم یا خیر. این بستگی به این دارد که منظور ما “منشأ فرازمینی” است یا صرفاً  چیزی نا آشنا می باشد

زندگی مبتنی بر سیلیکون

یک پیشنهاد رایج برای یک بیوشیمی جایگزین، پیشنهادی است که بر پایه سیلیکون است تا کربن. حتی از منظر ژئوسنتریک منطقی است. حدود 90 درصد از زمین از سیلیکون، آهن، منیزیم و اکسیژن تشکیل شده است، که به این معنی است که چیزهای زیادی برای ایجاد حیات بالقوه وجود دارد.

سیلیکون شبیه کربن است و دارای چهار الکترون برای ایجاد پیوند با اتم های دیگر است. اما سیلیکون سنگین‌تر است و 14 پروتون دارد (پروتون‌ها هسته اتمی را با نوترون تشکیل می‌دهند) در مقایسه با شش پروتون در هسته کربن است. در حالی که کربن می تواند پیوندهای دوگانه و سه گانه قوی ایجاد کند تا زنجیره های بلندی را ایجاد کند که برای بسیاری از عملکردها مانند ساخت دیواره های سلولی مفید است، اما برای سیلیکون بسیار سخت تر است. برای ایجاد پیوندهای قوی تلاش می کند، بنابراین مولکول های زنجیره بلند بسیار پایدارتر هستند.

 

علاوه بر این، ترکیبات سیلیکونی رایج، مانند دی اکسید سیلیکون (یا سیلیس)، به طور کلی در دمای زمین جامد و نامحلول در آب هستند. برای مثال، این را با دی اکسید کربن بسیار محلول مقایسه کنید، و می بینیم که کربن انعطاف پذیرتر است و امکانات مولکولی بسیار بیشتری را فراهم می کند.

 

زندگی روی زمین اساساً با ترکیب عمده زمین متفاوت است. استدلال دیگر علیه بیوسفر سایه مبتنی بر سیلیکون این است که سیلیکون بیش از حد در سنگ ها حبس شده است. در واقع، ترکیب شیمیایی حیات روی زمین با ترکیب شیمیایی خورشید همبستگی تقریبی دارد، به طوری که 98 درصد اتم ها در زیست شناسی متشکل از هیدروژن، اکسیژن و کربن هستند. بنابراین اگر اشکال حیات سیلیکونی در اینجا وجود داشته باشد، ممکن است در جای دیگری تکامل یافته باشند.

 

با این حال، استدلال هایی به نفع حیات مبتنی بر سیلیکون در زمین وجود دارد. طبیعت سازگار است. چند سال پیش، دانشمندان در Caltech موفق به پرورش یک پروتئین باکتریایی شدند که پیوندهایی با سیلیکون ایجاد می کرد و اساساً سیلیکون را زنده می کرد. بنابراین، اگرچه سیلیکون در مقایسه با کربن انعطاف ناپذیر است، شاید بتواند راه هایی برای جمع شدن در موجودات زنده، به طور بالقوه از جمله کربن پیدا کند.

 

و وقتی صحبت از مکان‌های دیگر در فضا می‌شود، مانند قمر تیتان زحل یا سیاراتی که به دور ستاره‌های دیگر می‌چرخند، مطمئناً نمی‌توانیم احتمال وجود حیات مبتنی بر سیلیکون را رد کنیم.

 

برای یافتن آن، باید به نحوی خارج از جعبه زیست‌شناسی زمینی فکر کنیم و راه‌هایی برای تشخیص شکل‌های حیاتی که اساساً با شکل مبتنی بر کربن متفاوت هستند، کشف کنیم. آزمایش‌های زیادی وجود دارد که این بیوشیمی‌های جایگزین را آزمایش می‌کنند، مانند آزمایشی از Caltech که دقیقا در این مورد بود.

 

صرف نظر از اعتقاد بسیاری مبنی بر وجود حیات در جای دیگری در جهان، ما هیچ مدرکی برای آن نداریم. بنابراین مهم است که تمام زندگی را بدون توجه به اندازه، کمیت یا مکان آن، ارزشمند بدانیم. زمین تنها حیات شناخته شده در کیهان را پشتیبانی می کند. بنابراین مهم نیست که حیات در سایر نقاط منظومه شمسی یا کیهان به چه شکلی ممکن است به خود بگیرد، ما باید مطمئن شویم که از آن در برابر آلودگی های مضر محافظت می کنیم – چه حیات زمینی باشد یا شکل های حیات بیگانه را در بر گیرد.

پس ممکن است موجودات فضایی در بین ما باشند؟ من باور نمی‌کنم که شکل حیات با فناوری سفر در فواصل وسیع فضا از ما بازدید کرده باشد. اما ما شواهدی مبنی بر ورود مولکول‌های تشکیل‌دهنده حیات بر روی شهاب‌سنگ‌ها به زمین داریم، بنابراین شواهد مطمئناً همین احتمال را برای اشکال زندگی ناآشناتر رد نمی‌کند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.