زلزله چیست و چگونه ایجاد می شود؟

زمین لرزه

زلزله چیست و چگونه ایجاد می شود؟

زلزله چیست و چگونه ایجاد می شود؟

زلزله لرزش شدید سطح زمین است لرزش ناشی از حرکت در بیرونی ترین لایه زمین است و باعث ایجاد خرابی های زیاد بر روی زمین می شود.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندورمدا مگ همراه باشید.

چرا زمین لرزه اتفاق می افتد؟

اگرچه زمین از نظر مکان بسیار محکم به نظر می رسد، اما در واقع زلزله  بسیار دقیق در زیر سطح زمین فعال است. زمین از چهار لایه اساسی تشکیل شده است: یک پوسته جامد، یک گوشته داغ و تقریباً جامد، یک هسته بیرونی مایع و یک هسته داخلی جامد را دارا می باشد.

پوسته زمین جامد است و لایه سفت و سخت گوشته منطقه ای به نام لیتوسفر را تشکیل می دهند. لیتوسفر یک قطعه پیوسته نیست که مانند یک پوسته تخم مرغ در سراسر زمین بپیچد. در واقع از قطعات بزرگ پازل به نام صفحات تکتونیکی تشکیل شده است. صفحات تکتونیکی دائماً در حال حرکت هستند در حالی که روی لایه گوشتی چسبناک یا آهسته جریان می یابند.

این حرکت بی وقفه باعث ایجاد تنش در پوسته زمین می شود. وقتی تنش ها بیش از حد بزرگ شوند، منجر به ترک هایی می شوند که گسل نامیده می شوند. هنگامی که صفحات تکتونیکی حرکت می کنند، باعث حرکت  گسل ها نیز می شوند. زمین لرزه حرکت ناگهانی پوسته زمین در خط گسل است.

محل شروع زمین لرزه را مرکز زلزله می نامند. شدیدترین تکان های زلزله اغلب در نزدیکی مرکز زلزله احساس می شود. با این حال، ارتعاشات ناشی از زمین لرزه هنوز صدها یا حتی هزاران مایل دورتر از مرکز زلزله احساس می شود و قابل تشخیص است.

چگونه مقدار زمین لرزه ها را اندازه گیری می کنیم؟

انرژی ناشی از زمین لرزه در ارتعاشاتی به نام موج لرزه ای از طریق زمین حرکت می کند. دانشمندان می توانند این امواج لرزه ای را بر روی ابزارهایی به نام لرزه سنج اندازه گیری کنند. لرزه سنج امواج لرزه ای را تشخیص داده و آنها را به صورت یک سری زیگزاگ ثبت می کند.

دانشمندان می توانند زمان، مکان و شدت زلزله را از اطلاعات ثبت شده توسط لرزه سنج تعیین کنند. این رکورد همچنین اطلاعاتی در مورد سنگهایی که امواج لرزه ای از آنها عبور کرده اند را ارائه خواهد داد

آیا زمین لرزه فقط روی زمین اتفاق می افتد؟

زمین لرزه نام فعالیت لرزه ای روی زمین است، اما زمین تنها مکانی نیست که فعالیت لرزه ای دارد. دانشمندان زمین لرزه های روی کره زمین را اندازه گیری کرده اند و شواهدی برای فعالیت لرزه ای در مریخ ، زهره و چندین قمر مشتری را نیز مشاهده کرده اند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.