رنگ و کاربردهای آن

هنر و فیزیک

رنگ و کاربردهای آن

رنگ و کاربردهای آن

رنگ به عنوان جنبه ای از اشیا تعریف می شود که به دلیل کیفیت های متفاوت نوری که از آنها منعکس یا ساطع می شود ایجاد می شود. برای دیدن رنگ، باید نور داشته باشید.برای مطالعه کامل مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

هنگامی که نور به یک جسم می تابد، برخی از رنگ ها از جسم خارج می شوند و برخی دیگر توسط آن جذب می شوند. چشمان ما فقط رنگ هایی را می بیند که منعکس شده یا منعکس شده اند. اولین کسی که ارتباط بین رنگ و نور را کشف کرد، دانشمند سر اسحاق نیوتن بود.

 

علم رنگ: منشور ایزاک نیوتن

نور سفید خالص، مانند نور خورشید، از رنگ های قابل مشاهده تشکیل شده است. سر آیزاک نیوتن این را در سال 1666 با عبور یک پرتو نور از یک منشور کشف کرد.

 

این دانشمند مشهور انگلیسی در آن زمان 23 سال داشت. او مجبور شد بیش از یک سال از دانشگاه کمبریج در خانه بماند زیرا طاعون که اروپا را فرا گرفته بود آن را بسته بود. در این دوره بود که نیوتن آزمایشات طیف معروف خود را انجام داد. او برای کاهش حوصله قرنطینه، پرده‌های اتاق تاریک خود را سوراخ کرد تا تأثیرات نوری را که از یک منشور عبور می‌کند مطالعه کند.

 

نور به همان پیشروی رنگ هایی که در رنگین کمان طبیعی یافت می شود، جدا شد.

 

اگرچه او بی نهایت رنگ در این طیف یافت، اما نیوتن می خواست نشان دهد که فقط هفت رنگ اصلی وجود دارد، مانند هفت سیاره شناخته شده و هفت نت موسیقی در مقیاس دیاتونیک. او قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش را شناسایی کرد. این نیز مطابق با هفت طبقه رنگ ارسطو بود که به نظر او همه ترکیبی از سیاه و سفید بودند.

 

با استفاده از منشور دوم، نیوتن نشان داد که هر رنگ در طیف تک رنگ است – یعنی از یک طول موج واحد و منحصر به فرد تشکیل شده است که نمی توان آن را بیشتر به رنگ های دیگر جدا کرد.

آزمایشات نیوتن نشان داد که نور را می توان برای تشکیل رنگ های مختلف ترکیب کرد. به عنوان مثال، ترکیب نور آبی و زرد نور سبزی تولید می کند که به نظر می رسد یکسان با سبز خالص موجود در یک طیف منشوری است. (اما تکنیک‌های مدرن نشان می‌دهند که این سبزها دو رنگ بسیار متفاوت هستند. چنین جفت‌های رنگی متامر نامیده می‌شوند زیرا به نظر می‌رسند که با وجود اینکه طول موج‌های متفاوتی دارند یکسان هستند.)

نیوتن با استفاده از دو منشور دریافت که برخی از ترکیبات رنگی به جای نور رنگی، سفید خالص تولید می کنند. در واقع، آنها هنگام مخلوط شدن، یکدیگر را کامل می کنند. به این جفت رنگ ها مکمل می گویند. در این مثال می بینید که نورهای بنفش و زرد با هم ترکیب می شوند و سفید می شوند.

دیدن طیف منشور رنگی

همانطور که نیوتن کشف کرد، نور خورشید از 7 رنگ اصلی تشکیل شده است که با عبور از منشور قابل مشاهده هستند: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش. این مخلوط به نور سفید معروف است. هنگامی که نور سفید به یک جسم سفید برخورد می کند، برای ما سفید به نظر می رسد زیرا هیچ رنگی را جذب نمی کند و همه رنگ ها را به یک اندازه منعکس می کند. هنگامی که به یک جسم رنگی برخورد می کند، این نور رنگی به عقب منعکس می شود. یک جسم سیاه همه رنگ ها را به یک اندازه جذب می کند و هیچ کدام را منعکس نمی کند، بنابراین برای ما سیاه به نظر می رسد. هنرمندان سیاه را یک رنگ می دانند، اما دانشمندان این کار را نمی کنند، زیرا سیاه نبود همه رنگ هاست.

 

رنگ مخلوط: رنگ های اولیه و ثانویه

در تئوری رنگ های سنتی (که در رنگ و پیگمنت ها استفاده می شود)، رنگ های اصلی سه رنگ رنگدانه ای هستند که با هیچ ترکیبی از رنگ های دیگر نمی توانند مخلوط یا تشکیل شوند. این رنگ های اصلی قرمز، زرد و آبی هستند. تمام رنگ های دیگر از این 3 رنگ گرفته شده اند.

 

رنگ‌های ثانویه – نارنجی، سبز و بنفش – از ترکیب رنگ‌های اصلی تشکیل می‌شوند و رنگ‌های سوم را می‌توان با ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه تولید کرد.

 

استفاده از رنگ در طراحی

هنگام کار با رنگ، به ویژه در طراحی و چاپ، ما دو روش را متمایز می کنیم: افزودنی و تفریق. در مانیتور، صفحه نمایش یا صفحه تلویزیون، رنگ ها از قرمز، سبز و آبی (RGB) تشکیل شده اند. اما وقتی صحبت از رسانه های چاپی، چاپ یا رنگ برای اشیا یا رنگ ها می شود، فیروزه ای، سرخابی و زرد (CMY) اساس ترکیب رنگ ها را تشکیل می دهند. ما کار با RGB را استفاده از افزودنی و کار با CMY را استفاده تفریق کننده رنگ می نامیم.

 

رنگ افزودنی – RGB

رنگ های افزودنی رنگ هایی هستند که از ترکیب دو یا چند منبع نور رنگی با هم ایجاد می شوند. سیستم رنگ RGB نمونه ای از رنگ های افزودنی است، زیرا رنگ های اصلی قرمز، سبز و آبی را در درجات مختلف ترکیب می کند تا رنگ های متنوعی را ایجاد کند. هنگامی که هر سه رنگ به طور کامل با هم ترکیب می شوند، سفید خالص ایجاد می کنند. با این حال، هنگامی که آنها به کمترین درجه ترکیب می شوند، رنگ سیاه ایجاد می کنند.

 

رنگ کسر – CMYK

از سوی دیگر، رنگ‌های تفریق‌کننده با جذب کامل یا جزئی (که به آن تفریق نیز می‌گویند) برخی از طول‌موج‌های نور و بازتاب برخی دیگر ایجاد می‌شوند. رنگ های کسر کننده با رنگ سفید شروع می شوند. همانطور که فیلترهایی مانند جوهر به نور سفید اضافه می کنید، این نور سفید ظاهر رنگی به خود می گیرد. سیستم رنگی CMYK نمونه‌ای از استفاده از رنگ‌های تفریقی است، زیرا عکس‌ها، مجلات و هر ماده چاپی از رنگ تفریقی برای بازتاب و جذب نور استفاده می‌کنند تا بتوانیم ببینیم.

 

در مقاله ما در مورد فضاهای رنگی، درباره کاربردهای مختلف رنگ در طراحی و چاپ بیشتر بدانید.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.