خورشید گرفتگی چیست؟

کسوف چیست؟

خورشید گرفتگی چیست؟

خورشید گرفتگی چیست؟

خورشید گرفتگی یک منظره نجومی بسیار دیدنی می باشد که در هر موقع فقط از یک منطقه قابل مشاهده است. خورشید گرفتگی زمانی اتفاق می افتد که ماه بین خورشید و زمین قرار می گیرد و جلوی تابش نور خورشید را میگیرد و سایه ای را بر روی قسمت هایی از زمین می اندازد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

سایه ماه هم به اندازه ای نیست که بتواند کل زمین را در بر گیرد بنابراین این سایه همیشه منطقه خاصی را در بر می گیرد البته ماه و زمین ثابت هستند و حول محور خودشان می چرخند و به دور خورشید نیز می چرخند و البته ماه نیز به دور زمین می چرخد به همین دلیل در بعضی مواقع به نظر می رسد که خورشید گرفتگی نسبت به مکان های مختلف در حال تغییر می باشد.

انواع خورشید گرفتگی

4 نوع مختلف خورشید گرفتگی وجود دارد و میزان خورشید گرفتگی به این موضوع بستگی دارد که کدام قسمت از سایه ماه روی زمین می افتد.

خورشید گرفتگی جزیی زمانی اتفاق می افتد که ماه فقط قسمتی از خورشید را پنهان می سازد و سایه قسمت پایینی خورشید را روی زمین می اندازد.

خورشید گرفتگی حلقه ای نیز زمانی رخ میدهد که ماه قسمت هایی از خورشید را بپوشاند و لبه های بیرونی خورشید نیز قابل مشاهده باشد و یک حلقه آتشین را در آسمان تشکیل میدهند خورشید گرفتگی حلقه ای زمانی رخ میدهد که ما در اوج قرار دارد و انتهای سایه ماه روی زمین می افتد.

خورشید گرفتگی هایی که به طور کامل رخ میدهند زمانی رخ می دهند که ماه خورشید را به طور کامل می پوشاند  و تنها زمانی اتفاق می افتد که ماه در بخش حضیض قرار بگیرد این نقطه مدار ماه را نزدیک به زمین نشان میدهند و زمانی میتوانیم این خورشید گرفتگی را مشاهده کنیم که ماه تاریک ترین سایه خود را ایجاد نماید. خورشید گرفتگی ترکیبی زمانی رخ میدهد که یک خورشید گرفتگی حلقوی ایجاد شود.

خورشید گرفتگی ها به طور جزیی به نظر می رسند و فقط ناحیه ای ز زمین که سایه ماه بر روی آن می افتد قابل مشاهد است و هر چه به مسیر سایه نزدیک تر باشید خورشید گرفتگی بزرگتر به نظر می رسد. خورشید گرفتگی ها معمولا به دلیل تاریکی بیش از حد و مواردی که ایجاد میکنند نام گذاری میشود که این بخش فقط برای خورشیدگرفتگی ترکیبی استثنا می باشد. تاریک ترین نقطه خورشید گرفتگی تنها از یک منطقه قابل مشاهده است  که نسبتا جزیی نیز می باشند. برای رخ دادن خورشید گرفتگی خورشید و ماه و زمین باید در یک خط مستقیم  به طور کامل و یا نزدیک در کنار هم قرار بگیرند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.