خورشید چگونه کار می کند تا طلوع و غروب ایجاد شود

طلوع و غروب خورشید

خورشید چگونه کار می کند تا طلوع و غروب ایجاد شود

خورشید چگونه کار می کند تا طلوع و غروب ایجاد شود

خورشید چگونه کار می کند تا به دنبال این فعالیت طلوع و غروب ایجاد شود چرا که کره زمین هنگامی که به دور خورشید میچرخد بر روی محور خود نیز می چرخد. برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

چرا خورشید در شرق طلوع می کند و در غرب غروب میکند؟

شاید در برهه ای از زندگی این جمله را شنیده باشید: “خورشید هنوز در شرق طلوع می کند و در غرب غروب می کند.” شما متوجه موضوع می شوید ، این به این معنی است که  این موضوع پایان جهان نمی باشد. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا خورشید اینگونه رفتار می کند؟

و سوال مطرح می شود که چرا خورشید همیشه در شرق طلوع کرده و درغرب غروب میکند؟ واقعا این مورد چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

به طور طبیعی ، مردم باستان عبور خورشید از آسمان را به عنوان نشانه چرخش آن به دور ما میدانستند. با تولد نجوم مدرن ، ما یاد گرفته ایم که  این موضوع دقیقا برعکس است. خورشید فقط به نظر می رسد که به دور ما می چرخد زیرا سیاره ما نه تنها به دور آن می چرخد بلکه در حین چرخش به دور خورشید بر روی محور خود نیز می چرخد. از این طریق ، عبور خورشید از آسمان و مبنای اندازه گیری زمان را بدست می آوریم.

چرخش زمین

همانطور که قبلاً اشاره شد ، کره زمین هنگامی که به دور خورشید میچرخد بر روی محور خود نیز می چرخد. اگر از بالای شمال آسمانی مشاهده شود، به نظر می رسد زمین در خلاف جهت عقربه های ساعت در حال چرخش است. به همین دلیل، به نظر می رسد خورشید برای کسانی که روی سطح زمین ایستاده اند ، در جهت غربی با سرعت 15 درجه در ساعت (یا 15 ′ در دقیقه) در اطراف ما در حال حرکت است. این امر در مورد همه اجرام آسمانی مشاهده شده در آسمان ، با یک “حرکت ظاهری” که آنها را از شرق به غرب می برد، صادق است. این امر در مورد اکثر سیارات منظومه شمسی نیز صادق است. زهره یکی از استثنائات است که در مقایسه با مدار خود به دور خورشید به طور وارونه نیز  می چرخد.(به این مورد حرکت بازگشتی نیز می گویند) اورانوس یکی دیگر است، که نه تنها به سمت غرب می چرخد ، بلکه آنقدر تمایل دارد که به نظر می رسد در کنار خود نسبت به خورشید نشسته است. پلوتو همچنین دارای حرکتی بازگشتی است، بنابراین برای کسانی که در سطح آن ایستاده اند، خورشید در غرب طلوع می کند و در شرق غروب می کند. در همه موارد، اعتقاد بر این است که این امر میتواند تاثیرات زیادی از خود داشته باشد. در حقیقت، پلوتو و ناهید با یک ضربه زیاد در حال چرخش در جهت دیگر بودند، در حالی که دیگری اورانوس را زد و آن را به پهلو خود کنار زد. با سرعت چرخش 1767.4 کیلومتر در ساعت (1040.4 مایل در ساعت) ، چرخش زمین در محور خود 23 ساعت، 56 دقیقه و 4.1 ثانیه طول می کشد. در اصل این بدان معنی است که یک روز غیر عادی کمتر از 24 ساعت است. اما همراه با دوره مداری آن، یک روز خورشیدی  یعنی زمانی که برای بازگشت خورشید به همان مکان در آسمان طول می کشد دقیقا 24 ساعت را در بر میگیرد.

مدار زمین به دور خورشید

با سرعت متوسط مداری 107،200 کیلومتر در ساعت (66،600 مایل در ساعت)  زمین تقریباً 365،256 روز طول می کشد  یعنی یک سال جانبی برای تکمیل یک مدار خورشید را در بر میگیرد. این بدان معنی است که هر چهار سال (در سالی که به عنوان سال کبیسه شناخته می شود)، تقویم زمینی باید یک روز اضافی داشته باشد. حرکت زمین از بخش شمال آسمان مشاهده می شود، به نظر می رسد حرکت زمین در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت به دور خورشید می چرخد. همراه با شیب محوری آن یعنی محور زمین 23.439 درجه به سمت دایره البروج متمایل است  این منجر به تغییرات فصلی می شود. علاوه برتنوعاتی از نظر دما، این امر منجر به تغییر در میزان نور خورشید نیمکره در طی یک سال نیز می شود.

اساساً، وقتی قطب شمال به سمت خورشید است، نیمکره شمالی تابستان و نیم کره جنوبی زمستان را تجربه می کنند. در طول تابستان، هوا گرم می شود و خورشید زودتر در آسمان صبح ظاهر می شود و در ساعت مشخص غروب میکند. در زمستان ، آب و هوا به طور کلی خنک تر می شود و روزها کوتاه تر، با طلوع آفتاب دیرتر و غروب خورشید زودتر اتفاق می افتد.

بالاتر از دایره قطب شمال، یک مورددر جایی به دست می آید که برای بخشی از سال اصلاً روشنایی وجود ندارد  حداکثر شش ماه در خود قطب شمال ، که به عنوان “شب قطبی” شناخته می شود. در نیمکره جنوبی، وضعیت دقیقاً معکوس شده است، و قطب جنوب “خورشید نیمه شب” را تجربه می کند یعنی یک روز 24 ساعته را تجربه می نماید.

و آخرین، اما نه کمترین، تغییرات فصلی نیز منجر به تغییر در حرکت ظاهری خورشید در آسمان می شود. در طول تابستان در نیمکره شمالی، به نظر می رسد خورشید از شرق به غرب مستقیم  حرکت می کند، در حالی که در طول زمستان به افق جنوبی نزدیک می شود. در طول تابستان در نیمکره جنوبی، به نظر می رسد خورشید از بالا می کند. در حالی که به نظر می رسد در زمستان به افق شمالی نزدیکتر است.

در کوتاه مدت خورشید به دلیل چرخش سیاره ما در شرق طلوع می کند و در غرب غروب می کند. در طول سال، محور تابش سیاره ما میزان نور روز را که تجربه می کنیم کاهش می دهد. اگر قرار باشد مانند زهره، اورانوس و پلوتو، یک سیارک یا جرم آسمانی به اندازه کافی بزرگ به ما برخورد کند، ممکن است وضعیت تغییر کند. ما نیز می توانیم تماشای طلوع خورشید در غرب و غروب در شرق را ببینیم.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.