تعامل ضعیف در فیزیک چیست؟

نیروی ضعیف

تعامل ضعیف در فیزیک چیست؟

تعامل ضعیف در فیزیک چیست؟

تعامل ضعیف که به آن نیروی ضعیف و یا نیروی هسته ای ضعیف نیز می گویند یک نیروی بنیادی طبیعت است که بنای برخی از انواع مواد رادیو اکیتویته را تشکیل میدهد. برای مطالعه کامل مقاله تعامل ضعیف در فیزیک تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

و بر اساس فروپاشی ذرات زیراتمی ناپایدار عمل کرد دارد و حتی حامل واکنش همجوشی هسته ای خورشید نیز می باشد  البته ذراتی که تعامل ضعیف دارند با تبادل ذرات حامل نیرو که به عنوان ذرات Z,W شناخته می شوند  به حرکت در می آیند البته این ذرات نیز سنگین هستند و جرمی حدود 100 برابر جرم پروتون را دارا می باشند و این مورد از وزن بسیار آنهاست که ماهیت برد بسیار کوتاه و فعال و انفعالات بسیار ضعیف آنها را مشخص میکند و باعث می شود که تعامل ضعیف در انرژی های مرتبط با رادیو اکتیویته ضعیف به نظر برسد.

اثر بخشی  تعامل  ضعیف محدود به فاصله چند متری ، حدود 1 درصد از قطر یک هسته اتمی معمولی است. در واپاشی رادیواکتیو قدرت تعامل ضعیف حدود 100000 برابر کمتر از نیروی نیروی الکترومغناطیسی است. با این حال، اکنون مشخص شده است که فعل و انفعال ضعیف دارای قدرت ذاتی همان نیروی الکترومغناطیسی است و اعتقاد بر این است که این دو نیروی ظاهراً متمایز، جز ظاهر های مختلف یک نیروی الکتروضعیف یکپارچه هستند.

بیشتر ذرات زیر اتمی ناپایدار هستند و در اثر تعامل ضعیف واپاشی می شوند ، حتی اگر با نیروی الکترومغناطیسی یا نیروی قوی نتوانند واپاشی شوند. طول عمر ذراتی که از طریق تعامل ضعیف تجزیه می شوند ، بین 10 تا 13 ثانیه تا 896 ثانیه متغیر است ، میانگین عمر نوترون آزاد. نوترونهای متصل به هسته های اتمی می توانند پایدار باشند ، همانطور که در عناصر شیمیایی آشنا بوجود می آیند ، اما همچنین می توانند از طریق تجزیه ضعیف باعث ایجاد نوع رادیواکتیویته ای که به  واپاشی  بتا معروف است ، شوند. در این حالت عمر هسته ها می تواند از هزارم ثانیه تا میلیون ها سال متغیر باشد. اگرچه فعل و انفعالات ضعیف کم انرژی ضعیف هستند ، اما اغلب در قلب خورشید و سایر ستارگان رخ می دهد که هم دما و هم چگالی ماده زیاد است. در فرآیند همجوشی هسته ای که منبع تولید انرژی ستاره ای است ، دو پروتون از طریق فعل و انفعال ضعیف  تعامل ایجاد میکنند  و یک هسته دوتریوم تشکیل می دهند ، که با تولید همزمان مقدار زیادی انرژی واکنش بیشتری برای تولید هلیوم نشان می دهد.

ویژگیهای  تعامل ضعیف ، از جمله قدرت نسبی و محدوده موثر آن و ماهیت ذرات حامل نیرو، در مدل استاندارد فیزیک ذرات خلاصه شده است.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.