چه عواملی باعث ایجاد فصول روی زمین می شوند؟

فصل های زمینی

چه عواملی باعث ایجاد فصول روی زمین می شوند؟

چه عواملی باعث ایجاد فصول روی زمین می شوند؟

ایجاد فصول روی زمین به این دلیل اتفاق می افتند که محور زمین با زاویه حدود 23.4 درجه کج شده و مناطق مختلف زمین انرژی خورشیدی بیشتری نسبت به سایر مناطق دریافت می کنند.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

به دلیل شیب محوری زمین ( به طورمایل)، سیاره ما به صورت مایل به دور خورشید می چرخد ، به این معنی که مناطق مختلف زمین در زمان های مختلف سال نسبت به خورشید فاصله دارند. در حوالی انقلاب تابستانی، قطب شمال به سمت خورشید متمایل شده و نیمکره شمالی بیشتر از پرتوهای مستقیم خورشید را به خودجذب میکند. به همین دلیل ژوئن ، جولای و آگوست ماه های تابستان در نیمکره شمالی هستند.

فصول روبروی هم

در همان زمان ، نیمکره جنوبی با فاصله از خورشید ، زمستان را در ماه های ژوئن ، جولای و آگوست ایجاد می کند. تابستان در نیمکره جنوبی در ماه های دسامبر ، ژانویه و فوریه است ، زمانی که قطب جنوب به سمت خورشید متمایل می شود و نیم کره شمالی نیز انحراف محوری به خود میگیرد.

انحراف محوری به یک روش صورت می پذیرد

جهت محور زمین تقریباً تغییر نمی کند  دو نیمکره در طول سال به سمت موقعیت یکسانی در فضا حرکت می کنند. آنچه که تغییر می کند آن است که زمین به دور خورشید می چرخد ، موقعیت نیمکره ها نیز نسبت به خورشید می باشد- نیمکره شمالی در تابستان شمالی به سمت خورشید  متمایل است و در زمستان شمالی از خورشید دور می شود.

مدار بیضوی به دور خورشید

مسیر زمین به دور خورشید مدور نیست و خورشید نیز در مرکز این مسیر قرار ندارد. در عوض ، مدار زمین بیضوی است و خورشید نسبت  به انتهای مسیر مداری بیش از سر دیگر است. این بدان معنی است که فاصله زمین از خورشید در طول سال متفاوت است.

فاصله باعث ایجاد فصول نمی شود

این یک تصور غلط رایج است که فصول به دلیل مدار بیضوی زمین به دور خورشید رخ می دهند ، زمستان زمانی که زمین از خورشید دورتر است و تابستان زمانی که زمین به خورشید نزدیکتر است اتفاق می افتد.

با این حال ، فاصله سیاره ما از خورشید تأثیر کمی در شروع فصول دارد. در حقیقت ، زمین به خورشید یا در اوج و حضیض  خود ، در نزدیکی انقلاب زمستانی نیمکره شمالی نزدیک است ، در حالی که از خورشید یا در نقطه اوج و حضیض ، در حدود انقلاب تابستانی شمال، فاصله زیادی دارد. در حالی که تغییر فاصله زمین از خورشید خیلی زیاد نیست ، سیاره ما هنگامی که در تابستان نیمکره جنوبی به خورشید نزدیک است ، انرژی خورشیدی بیشتری دریافت می کند. با این حال  از آنجا که در جنوب خط استوا مساحت زمین نسبتاً کمی وجود دارد و گرم شدن اقیانوس ها به زمان بیشتری نیاز دارد ، اختلاف دما بین تابستان های شمالی و جنوبی بسیار کم است.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.