اسپیس ایکس یک شرکت آمریکایی

معرفی شرکت اسپیس ایکس

اسپیس ایکس یک شرکت آمریکایی

اسپیس ایکس یک شرکت آمریکایی

اسپیس ایکس، شرکت فناوری اکتشاف فضایی کامل ، شرکت هوافضا آمریکایی در سال 2002 تاسیس شد که به آغاز دوره پروازهای فضایی تجاری کمک کرد.برای اینکه با این شرکت به صورت کامل آشنا شوید تا انتهای مقاله با آندرومدا مگ همراه شوید.

این اولین شرکت خصوصی بود که موفق شد یک فضاپیما را با موفقیت از مدار زمین پرتاب و بازگرداند و اولین شرکت فناوری هوا و فضا بود که یک فضاپیمای خدمه را پرتاب کرد و آن را با ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) لنگر انداخت. دفتر مرکزی آن  در هاوتورن ، کالیفرنیا است.

اسپیس ایکس توسط کارآفرین ایلان ماسک به امید انقلابی در صنعت هوافضا و عملی ساختن پروازهای فضایی ارزان قیمت شکل گرفت. این شرکت با موشک Falcon 1 (فالکون1) ، یک صنعت دو مرحله ای با سوخت مایع ، برای ارسال ماهواره های کوچک به مدار وارد میدان شد. ساخت و بهره برداری از Falcon 1 بسیار ارزان تر از رقبای خود بود ، زمینه ای که عمدتا توسط فضاپیماهای ساخته شده توسط شرکت های دولتی و بودجه دولتی مانند لاکهید مارتین و بوئینگ ساخته شده است. بخشی از مقرون به صرفه بودن موشک توسط موتور مرلین ساخته شده توسط  اسپیس ایکس  امکان پذیر شد ، جایگزین ارزانتری برای موتورهای دیگر. اسپیس ایکس  همچنین در ساخت موشک های قابل استفاده مجدد تمرکز کرده است (وسایل نقلیه پرتاب کننده دیگر عموماً برای استفاده یکبار مصرف ساخته می شوند).

اسپیس ایکس توسط کارآفرین ایلان ماسک به امید انقلابی در صنعت هوافضا و عملی ساختن پروازهای فضایی ارزان قیمت شکل گرفت. این شرکت با موشک Falcon 1 (فالکون1) ، یک صنعت دو مرحله ای با سوخت مایع ، برای ارسال ماهواره های کوچک به مدار وارد میدان شد.

ساخت و بهره برداری از Falcon 1 بسیار ارزان تر از رقبای خود بود ، زمینه ای که عمدتا توسط فضاپیماهای ساخته شده توسط شرکت های دولتی و بودجه دولتی مانند لاکهید مارتین و بوئینگ ساخته شده است. بخشی از مقرون به صرفه بودن موشک توسط موتور مرلین ساخته شده توسط  اسپیس ایکس  امکان پذیر شد ، جایگزین ارزانتری برای موتورهای دیگر. اسپیس ایکس  همچنین در ساخت موشک های قابل استفاده مجدد تمرکز کرده است (وسایل نقلیه پرتاب کننده دیگر عموماً برای استفاده یکبار مصرف ساخته می شوند).

در سال 2010 ، اسپیس ایکس برای اولین بار فالکون 9 خود را راه اندازی کرد، یک صنعت بزرگتر که به دلیل استفاده از نه موتور نامیده می شود و سال بعد در سایت پرتاب Falcon Heavy  فرو نشست، یک کاردستی که این شرکت امیدوار بود اولین بخش  1000 دلاری را دارا  باشد. مانع هزینه از هر پوند به مدار شود و ممکن است روزی برای انتقال فضانوردان به اعماق فضا استفاده شود. در دسامبر 2010 این شرکت به نقطه عطف دیگری رسید و به اولین شرکت تجاری تبدیل شد که یک فضاپیما – کپسول اژدها – را وارد مدار کرده و با موفقیت آن را به زمین بازگرداند. Dragon بار دیگر در تاریخ 25 مه 2012 تاریخ خود را ثبت کرد، زمانی که اولین فضاپیمای تجاری بود که با ISS پهلو می گیرد و با موفقیت محموله را به آنجا تحویل می دهد. در ماه آگوست همان سال ، اسپیس ایکس اعلام کرد که برای توسعه جانشین شاتل فضایی که فضانوردان را به فضا منتقل می کند ، از ناسا قراردادی را از آن خود کرده است.

فالکون 9 به گونه ای طراحی شده است که از اولین مرحله آن می توان دوباره استفاده کرد. در سال 2015 ، مرحله اول Falcon 9 با موفقیت به زمین نزدیک محل پرتاب خود بازگشت. از سال 2016 ، اسپیس ایکس همچنین شروع به استفاده از کشتی های بدون سرنشین برای فرود مرحله موشک کرد. یک مرحله موشک که به زمین بازگشته بود ، در پرتاب 2017 با موفقیت مورد استفاده مجدد قرار گرفت. در همان سال، یک کپسول اژدها در پرواز به ISS مورد استفاده مجدد قرار گرفت. موشک (Falcon Heavy) اولین پرواز آزمایشی خود را در سال 2018 انجام داد.

دو مرحله از سه مرحله اول با موفقیت به زمین نشستند. مورد سوم به آب نزدیک کشتی پهپادی برخورد کرد. آن مورد  Falcon Heavy ماهواره ای حمل نمی کرد بلکه در عوض یک تسلا رودستر را با یک مانکن با کت و شلوار فضایی که در صندلی راننده بسته شده بود ، به دور خورشید قرار داد. اولین پرواز خدمه یک کپسول اژدها به ISS در تاریخ 30 مه سال 2020 با فضانوردان داگ هرلی و رابرت بهنکن آغاز شد. SpaceX همچنین جانشین Falcon 9 و Falcon Heavy را اعلام کرد: سیستم Super Heavy – Starship (نام اصلی BFR [موشک بزرگ Falcon]). مرحله اول Super Heavy قادر است 100000 کیلوگرم (220،000 پوند) را به مدار پایین زمین برساند.  و این محموله Starship خواهد بود ، یک فضاپیما که برای اهداف مختلفی طراحی شده است ، از جمله فراهم کردن حمل و نقل سریع بین شهرهای زمین و ایجاد پایگاه های ماه و مریخ. SpaceX قصد داشت از Starship برای پرواز به دور ماه حامل تاجر ژاپنی مائزاوا یوساکو و چند هنرمند در سال 2023 استفاده کند و در اواسط دهه 2020 مهاجرانی را به مریخ پرتاب کند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.