آشنایی با فضانوردان معروف جهان

مشهوران فضا

آشنایی با فضانوردان معروف جهان

آشنایی با فضانوردان معروف جهان

فضانوردان معروف جهان افرادی را شامل می شود که بسیار در عرصه فضانوردی دارای اسم و رسم بوده و همچنین تاثیر به سزایی در این علم گذاشته اند. برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

اولین انسانی که به فضا رفت یوری گاگارین بود

یوری گاگارین که فضانورد اهل شوری بود اولین کلماتی را که در فضا گفت این بود: من زمین را می بینم و این زمین خیلی زیبا می باشد. ممکن است این کلمات مانند اولین کلماتی که در ماه گفته شده طنین انداز نباشد ولی یک روح خالصانه پرواز فضایی را نیز به تصویر می کشد. تقریبا در چند دهه پیش یوری گاگارین یک پرواز فضایی 108 دقیقه ای را به ارتفاع 327 کلومتر را به انجام رساند. این امر گاگارین را به عنوان اولین انسانی که به فضا سفرد کرد را تقویت نمود.

اولین فرد آمریکایی که به مدار زمین رفت جان گلن بود

در سال 1962 درست یک سال پس از اینکه گاگارین برای اولین بار به فضا رفت، جان گلن اولین فضانورد آمریکایی بود که با فضا پیمای فرند شیب 7 در مدت کمتر از پنج ساعت سه بار به دور زمین چرخید.

سالها بعد در سال 1998 گلن همچنین با پیوستن به خدمه STS-95 در کشتی شاتل فضایی دیسکاوری به عنوان مسن ترین فرد فضانورد شناخته می شده است.

اولین افرادی که قدم بر روی ماه گذاشتند نیل آرمسترانگ و باز آلدرین بودند

شاید جذاب ترین پخش تلویزیونی در تمام دوران حضور و فرود نیل آرمسترانگ بر روی ماه بود. وقتی آرمسترانگ  درماه بود این جمله را بیان نمود که: این یک گام کوچک برای انسان و یک جهش بزرگ برای کل بشریت به حساب می آید.

پس از 20 دقیقه باز آلدرین نیز به آرمسترانگ پیوست و به مدت دو ساعت و نیم این دو نمونه هایی را از خاک ماه جمع آوری نمودند و آزمایش های علمی شان را انجام دادند و پرچم آمریکا را بر روی کره ماه نصب نمودند.

جیم لاول فضا نرود امریکایی بود که در آپولو 13 شرکت داشت و این را هم باید گفت که آپولو 13 زیاد طبق برنامه پیش نرفت و مورد توجه عموم نیز قرار نگرفت چون شبکه های بزرگ تلویزیونی آمریکا زیاد این مورد را پوشش ندادند. در این ماموریت فضایی یک مخزن اکسیژن در سرویس فضا پیما منفجر شد و جهان توجه خودش را به آن جلب کرد و زندگی فضانوردان را با خطر جدی مواجه کرد و هنوز هم از آن به عنوان دراماتیک ترین داستان فضایی یاد می شود.

اولین زن در فضا سالی راید بود او یک فیزیکدان آمریکایی بود که در سال سال 1983 هنگامی که سوار شاتل فضایی چلنجر شد  به اولین زن آمریکایی حاضر در فضا تبدیل گشت و او تمامی محدودیت های جنسی را در این حوزه از بین برد البته والنیتنا ترشکووا در سال 1963 در شوروی نیز به فضا رفته است.

پس از حضور در دو پرواز راید سعی کرد دانش فضایی اش را به شدت گسترش دهد و در این زمینه مطالعات زیادی را  به انجام رساند.

اولین شهروند آمریکایی که به فضا رفت کریستا مک اولیف بود. او در دوران شهرت خود یعنی درا واسط دهه 1980 رویاهای زیادی داشت و در پروژه معلم در فضا در بین 10 هزار متقاضی او انتخاب شد تا اولین غیر نظامی آمریاکیی باشد که به فضا رفته است هدف او از این کار این بود که هنگامی که دارد به دور زمین می چرخد با دانش اموزانش ارتباط برقرر کند. متاسفانه در 28 ژانویه 1986 شاتل فضایی چلنجر پس از پرتاب از هم جدا شد و او شش خدمه اش از بین رفتند و لی میراث او همچنان ادامه دار است.

اولین زن سیاه پوست در فضا می جمیسون بود او در سال 1992 با فضا پیمای اندور پرواز کرد و او اولین زن سیاهپوستی بود که به فضا سفر کرد و در مدت تقریبا هشت 127 بار به دور زمین چرخید.

کریس هدفیلد فضانورد کانادایی می باشد که در طول زندگی خود از در دو ایستگاه فضایی یعنی ایستگاه میر روسیه و ISS در سال های 2012 و 2013 حضور داشته است.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.