فلیست گربه ای که به فضا رفت

گربه فضانورد

فلیست گربه ای که به فضا رفت

فلیست گربه ای که به فضا رفت

فلیست، تنها گربه ای که از غربت در فضا جان سالم به در برده است، اکنون به خاطر دستاوردهای فرازمینی خود به عنوان یک مجسمه برنز در دانشگاه بین المللی فضایی در استراسبورگ فرانسه شناخته شده است.برای آشنایی این گربه فضانورد تا انتهای مقاله با مجله آندرومدا مگ همراه باشید.

گربه فضانوردی بخشی از یک مأموریت فرعی 15 دقیقه ای در سال 1963 بود. این یادبود در دسامبر رونمایی شد و اوج بخش  یک کارزار کیک استارتر است که در اکتبر 2017 توسط متیو سرژ گای ، علاقه مند به گربه های کیهانی آغاز شد. بیش از 1100 مراجعه کننده 57،000 دلار برای بزرگداشت فلیست نیز اهدا گردید

فلیست ، یک بچه گربه تاکسیدو کوچک ، اولین حیوان غیر انسانی نبود که جو سیاره ما را ترک کرد. ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق در پیشنهادات اولیه خود برای فرود نهایی ماه ، دام های موجودات خود را به فضا ارسال کردند ، از جمله یک سگ به نام لایکا در سال 1957 و یک شامپانزه به نام هام در سال 1961 در این حوزه قرار داشتند. این تلاش ها با استفاده از موجودات بزرگتر و بزرگتر  اگرچه از نظر اخلاقی مبهم بود اما به عنوان آزمایشاتی برای انسان در نظر گرفته شد، تا حدی برای بررسی اثرات ریز جاذبه بر بدن پستانداران نیز مورد بررسی دانشمندان قرار گرفت.

فرانسه قبل ازفلیست تاکنون فقط موش ها را به فضا فرستاده بود. امیلی پتسکو در سال 2018 برای مرکز آزمایشگاه فضایی گزارش داد پس از آنکه محققان مرکز d’Enseignement et de Recherches de Médecine Aéronautique (CERMA) 14 گربه را در یک برنامه آموزشی دقیق جذب کردند ، بلیط طلایی را به فلیست جهت انجام و همکاری در پروژه تحقیقاتی ارائه نمودند

در ماه اکتبر، فلیست که بعداً C341 نامگذاری شد – از پایگاه بیابان صحرا پرتاب شد و تا ارتفاع حدود 100 مایلی بالاتر از زمین رسید. این سفر کوتاه بود ، در کل فقط 15 دقیقه زمان برد. اما در تمام این مدت ، دانشمندان زنجیره های گربه را نزدیک نگه داشته و از طریق یک سری الکترودهای کاشته شده در بدن او ، تنفس و ضربان قلب او را کنترل کردند. سرانجام کپسولی که شامل فلیست بود از موشک خود جدا شد و با خیال راحت به زمین افتاد. چند ماه پس از بازگشت وی مورد بررسی قرار گرفت تا تیم علمی بتواند مغز وی را معاینه کند.

وایترینگ در سال 2017 برای اولین بار در کمپین Guy’s Kickstarter نوشت ، علی رغم کمک های علمی به فلیست ، این گربه حیوانات بی باک بیشتری نیز فدا شده اند. پس از مرگ وی ، شامپانزه هام  به فضا رفت  و بقایای جزئی وی برای دفن در تالار مشاهیر فضایی بین المللی ارسال شد و حداقل دو بنای یادبود به یاد لایکا سگ ساخته شده است. اما فلیست در زمان راه اندازی مبارزات کمپینی  هنوز موفق به دریافت بزرگداشتی قابل مقایسه نشده بود. مجموعه ای از تمبرهای پستی ، که برای بزرگداشت مشارکت گربه در نظر گرفته شده است ، در واقع او را به عنوان گربه نری به نام فلیکس نامگذاری کردند.

ممکن است مبهم بودن فلیست  تا حدی به نحوه ثبت پرواز اولیه فضایی گره خورده باشد: در درجه اول به عنوان یک مسابقه بین اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی شوروی و ایالات متحده ، و فرانسه و بخش فضایی بود ، انسان و  بقیه نیز  را به عنوان یک شخصیت ثانویه باقی گذاشته می شود. رابرت پرلمن ، مورخ فضایی ، در سال 2017 در Raiz Paoletta در گیزمودو گفت ، برخلاف حیوانات آمریکایی یا شوروی ، “فلیست  راهی به آن تاریخ  مسابقت فضایی ندارد”.

اما شاید دیگر اینگونه نباشد. تقریباً شش دهه پس از سفر ، فلیست  اکنون در  مجسمه ی برنزتیش  جاودانه شده است. مجسمه پنج فوتی او که توسط مجسمه ساز گیل پارکر طراحی شده است ، او را در بالای زمین نشان می دهد که به آسمان  که قبلاً سفر کرده نگاه می کند. اولین بار این قطعه در 18 دسامبر 2019 ، به عنوان بخشی از 25 امین سالگرد جشن برنامه مطالعات فضایی کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی فضایی ، ارائه شد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.