باران هلیومی در مشتری به چه دلایلی رخ می دهد؟

بارش هلیوم در سیاره مشتری

باران هلیومی در مشتری به چه دلایلی رخ می دهد؟

باران هلیومی در مشتری به چه دلایلی رخ می دهد؟

آزمایش های لیزی نشان می دهد که باران هلیومی در مشتری اتفاق می افتد این مورد نشان میدهد که در اعماق جو مشتری هیدروژن و هلیوم دو عنصر هستند که از هم جدا می شوند.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله عملی آندرومدا مگ همراه باشید.

آزمایش های لیزری نشان میدهد که مشتری دارای بارش هلیوم است

بر اساس آزمایش های انجام شده در ماه مه 2007 نشان داده شده است که فشار و درجه حرارت موجود در مشتری به خصوص نسبت به عناصر هیدروژن و هلیوم که قسمت عمده جو مشتری را تشکیل میدهد با هم مخلوط نمی شوند. این مورد نشان میدهد که در اعماق جو مشتری هیدروژن و هلیوم دو عنصر هستند که از هم جدا می شوند و هلیوم قطرات بیشتری از هیدروژن را تشکیل میدهد و باعث بارش آن بر روی مشتری می شود. نمای ابری مشتری کمی نسبت به آزمایش های انجام شده آشنا به نظر میرسد البته هنوز مشخص نیست که در زیر این ابرها چه چیزی رخ میدهد.

بنابراین محققان آزمایشی را بر فشرده سازی هیدروژن و هلیوم طراحی کردند که می تواند به فشاری تقریبا 2 میلیون برابر فشار اتمسفر زمین و دمای هزار درجه سانتیگراد برسد و تقریبا لایه گازی مشتری را در بر میگیرد. ماریوس میلوت فیزیکدان بخش آزمایشگاه ملی لارنس در کالیفرنیا میگوید که ما در حال بررسی شرایط درون سیارات هستیم.

میلوت و همکارانش مخلوطی از هیدروژن و هلیوم را بین دو الماس  قرار دادند و با لیزر بر روی آن تاباندند تا بیشتر فشرده شود. با افزایش فشار و دما محققان شاهد افزایش ناگهانی میزان مواد بازتابی بودند. این مورد نشان میدهد که هلیوم در حال جدا شدن از هیدروژن است و تحت این شرایط به فلز مایع تبدیل می شود.

در فشارها و درجه حرارت های بالاتر میزان بازتاب کاهش می یابد و این نشان میدهد که هیدروژن و هلیوم دو باره با هم مخلوط می شوند.محققان محاسبه کردند که هیدروژن و هلیوم حدود 11000 کیلومتر در زیر ابرهای مشتری تا عمق حدود 22000 کیلومتر از هم جدا می شوند. این نتایج می تواند به دانشمندان کمک کند تا مشاهدات حاصل از فضاپیمای گالیله و جونو را مورد بررسی قرار دهند البته باید گفت لایه های خارجی جو مشتری کمتر از حد انتظار هلیوم دارد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.