آیا زمین تخت گرایان در مورد ادعاهای خود جدی هستند؟

ایده ای قدیمی ولی پرطرفدار

آیا زمین تخت گرایان در مورد ادعاهای خود جدی هستند؟

آیا زمین تخت گرایان در مورد ادعاهای خود جدی هستند؟

از میان تمام تئوری‌های توطئه‌ای که اینترنت را پر کرده است، توطئه زمین مسطح احتمالاً یکی از جالب ترین ها می باشد. از این گذشته، یونانیان باستان شکل سیاره (و حتی محیط آن) را در قرن سوم قبل از میلاد کشف کردند.برای مطالعه کامل مقاله با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

اما جامعه‌ای حاشیه‌ای که در دهه 1950 تأسیس شد و به اصرار بر مسطح بودن زمین اختصاص داشت، زمینه مدرنی از طرفداران زمین مسطح را ایجاد کرد. این باورمندان ادعا می‌کنند که زمین یک دیسک صاف است و شواهدی مبنی بر گرد بودن آن – مثلاً عکس‌هایی که از فضا گرفته شده‌اند – فریبکاری مفصلی است که چندین دولت را شامل می‌شود. نظرات در مورد دقیقاً نحوه عملکرد زمین مسطح متفاوت است، و معتقدان نسخه های مفصلی از فیزیک و تفاسیر خلاقانه از منظومه شمسی را سرهم می کنند تا تئوری های خود را عملی کنند.

هیچ کس نمی داند که چه تعداد معتقد به زمین مسطح وجود دارد. طبق مجله اسمیتسونیان  عضویت در انجمن زمین تخت، که در سال 1956 تأسیس شد، زمانی به 3500 نفر می رسید. امروزه این انجمن بیش از 500 عضو  در فهرست خود دارد. اما برخی از مؤمنان نمی‌خواهند با جامعه زمین مسطح کاری نداشته باشند، طبق یک مقاله CNN در سال 2019 ، و برخی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی زمین تخت در دالاس در آن سال به خبرگزاری گفتند که این سازمان دولتی است. جلوی حمایت شده برای بد جلوه دادن زمین های مسطح طراحی شده است. (انجمن زمین مسطح به این موضوع پاسخ داد و به CNN گفت: “ما یک نهاد تحت کنترل دولت نیستیم. ما سازمانی از نظریه پردازان زمین مسطح هستیم که مدت ها قبل از اکثر تازه واردان FEIC به صحنه بوده است.”)

همانطور که شکاف کنفرانس بین المللی زمین مسطح/انجمن زمین مسطح نشان می دهد، زمین های مسطح یک گروه یکپارچه نیستند. رئیس فعلی انجمن زمین تخت، دانیل شنتون، لندنی است که اکنون در هنگ کنگ زندگی می کند. رابی دیویدسون، که کنفرانس‌های بین‌المللی سالانه زمین مسطح را سازماندهی می‌کند، یک کانادایی است که از جهان‌بینی کتاب مقدس حمایت می‌کند و با آنچه او «علم‌گرایی» می‌خواند مخالف است.

 

یک نظرسنجی ملی در سال 2017 توسط Public Policy Polling (در برگه جدید باز می شود) نشان داد که تنها 1٪ از آمریکایی ها معتقدند زمین مسطح است و 6٪ دیگر گفتند که مطمئن نیستند. شواهد بسیار کمی مبنی بر تفاوت در این عقیده بر اساس وابستگی سیاسی وجود داشت، با هر گونه تفاوت بین رأی دهندگان ترامپ، رأی دهندگان کلینتون و رأی دهندگان شخص ثالث در حاشیه خطای نظرسنجی 3.2 درصد قرار داشت.

 

مقاله ای در سال 2018 در کلرادو سان (در برگه جدید باز می شود) در مورد کنوانسیون زمین مسطح در دنور نشان داد که بسیاری از شرکت کنندگان به مجموعه کاملی از تئوری های توطئه اعتقاد داشتند، مانند اینکه همه سیاستمداران بازیگر هستند و نیروهای سایه قدرتمند جهان را کنترل می کنند.

 

زمین های مسطح گاهی اوقات از طرفداران مشهور تشویق می شوند. به عنوان مثال، در 25 ژانویه 2016، خواننده رپ بابی ری سیمونز جونیور (معروف به B.o.B) آهنگی به نام “Flatline” منتشر کرد که در آن از نیل دگراس تایسون، اخترفیزیکدان، پس از اینکه این دو در توییتر با هم بر سر نبرد کروی درگیر شدند، انتقاد کرد. وجود سیاره B.o.B متقاعد شده است که زمین صاف است. یک روز پیش از آن، خواننده رپ در توییتی نوشت: “مهم نیست که چقدر در ارتفاع هستید… افق همیشه هم سطح چشم گیری استاست… ببخشید دانشجویان… من هم نمی خواستم باور کنم.” در سال 2018، کایری اروینگ، بازیکن NBA، پس از ایجاد یک جنجال رسانه ای با حدس زدن  شکل زمین در یک پادکست در سال 2017، مجبور شد عذرخواهی کند.

نظریه پیشرو زمین مسطح معتقد است که زمین یک دیسک با دایره قطب شمال در مرکز و قطب جنوب، یک دیوار یخی به ارتفاع 150 فوت (45 متر) در اطراف لبه است. آنها می گویند که کارمندان ناسا از این دیوار یخی محافظت می کنند تا از بالا رفتن و سقوط افراد از دیسک جلوگیری کنند. (ناتان تامپسون، نظریه‌پرداز توطئه زمین مسطح، با توجه به بدبینی خود نسبت به ناسا، در اواسط ماه مه 2017 به مردی که به گفته او کارمند ناسا در استارباکس است، نزدیک شد. تامپسون، موسس آپارتمان رسمی، در یک ویدیوی YouTube از این صرافی. صفحه بحث زمین و کره، فریاد زد که او مدرکی دارد که زمین مسطح است – ظاهراً گفت که غرق شدن فضانورد این مدرک است – و ناسا “دروغ می گوید.”)

 

علاوه بر این، آنها می گویند که گرانش زمین یک توهم است. اجسام به سمت پایین شتاب نمی گیرند. در عوض، دیسک زمین با سرعت 32 فوت بر ثانیه (9.8 متر در مربع مربع) به سمت بالا شتاب می گیرد که توسط نیروی مرموز به نام انرژی تاریک به سمت بالا هدایت می شود. در حال حاضر، در مورد اینکه آیا نظریه نسبیت انیشتین به زمین اجازه می دهد تا به طور نامحدود به سمت بالا شتاب بگیرد یا نه، بین زمین های مسطح اختلاف نظر وجود دارد، بدون اینکه سیاره در نهایت از سرعت نور فراتر رود. (قوانین اینشتین ظاهراً هنوز در این نسخه جایگزین از واقعیت وجود دارد.)

 

در مورد آنچه در زیر دیسک زمین نهفته است، این ناشناخته است، اما اکثر زمین های مسطح معتقدند که از “سنگ ها” تشکیل شده است.

شایان ذکر است که همه موارد فوق حتی در جامعه زمین مسطح کاملاً بحث برانگیز است. دیویدسون در مقاله سال 2019 به سی ان ان گفت: «هیچ یک از ما باور نمی کنیم که یک پنکیک پرنده در فضا هستیم. او گفت که در کنفرانس‌های بین‌المللی زمین مسطح، این باور رایج‌تر است که فضا اصلاً وجود ندارد و دیسک زمین ثابت می‌نشیند. به گزارش گاردین، یکی از سخنرانان در FEIC 2018 حتی استدلال کرد که زمین نه یک کره است و نه یک دیسک، بلکه به شکل الماس است.

نظرات زمین مسطح در مورد ماه متفاوت است. در سایتی مطلبی آورده شده که نشان می دهد در حالی که زمین مسطح است، ماه و خورشید کروی هستند (در برگه جدید باز می شود). در این دید از منظومه شمسی، چرخه روز و شب زمین با این فرض توضیح داده می شود که خورشید و ماه کره هایی به ابعاد 32 مایل (51 کیلومتر) هستند که در دایره هایی در فاصله 3000 مایلی (4828 کیلومتری) بالای صفحه زمین حرکت می کنند. (آنها می گویند ستارگان در یک هواپیما در ارتفاع 3100 مایلی حرکت می کنند.) مانند نورافکن ها، این کره های آسمانی بخش های مختلف سیاره را در یک چرخه 24 ساعته روشن می کنند. زمین های مسطح معتقدند که باید یک “ضد ماه” نامرئی نیز وجود داشته باشد که ماه را در طول ماه گرفتگی پنهان کند.

در یوتیوب، ویدئوهایی وجود دارد که به سایه‌ها در تصاویر ماه اشاره می‌کنند و استدلال می‌کنند که ماه شفاف است و بنابراین فقط یک نور است. یکی از سخنرانان کنفرانس سال 2018 با حضور یک خبرنگار گاردین موردی را برای ماه به عنوان یک طرح ریزی ایجاد کرد.

اگر بر اساس شواهد علمی استاندارد منصرف کردن زمین‌های مسطح سخت به نظر می‌رسد، دلیلی برای آن وجود دارد: نظریه‌پردازی زمین مسطح از شیوه‌ای از تفکر به نام «روش زتتیک» ناشی می‌شود. روش زتتیک جایگزینی برای روش علمی است که توسط یک زمین مسطح قرن نوزدهمی توسعه یافته است، که در آن مشاهدات حسی حاکم است.

 

مایکل ویلمور، نایب رئیس انجمن زمین تخت، یک ایرلندی، در سال 2017 به Live Science گفت: «به طور کلی، این روش تأکید زیادی بر تطبیق تجربه‌گرایی و عقل‌گرایی، و استنتاج‌های منطقی بر اساس داده‌های تجربی دارد.

در نجوم زتتیک، این تصور که زمین مسطح است به این نتیجه می رسد که در واقع باید صاف باشد. ضد ماه، توطئه ناسا و همه چیزهای دیگر صرفاً توجیهاتی برای چگونگی کارکرد آن در عمل هستند.

 

این جزئیات نظریه زمین‌های مسطح را آنقدر بی‌معنی می‌سازد که شبیه یک شوخی به نظر می‌رسد، اما بسیاری از حامیان آن واقعاً آن را مدلی قابل قبول‌تر از نجوم نسبت به مدلی که در کتاب‌های درسی یافت می‌شود، می‌دانند. خلاصه شوخی نمیکنن

 

ویلمور گفت: «مسئله اعتقاد و صداقت موضوعی است که زیاد مطرح می شود. «اگر بخواهم حدس بزنم، احتمالاً می‌توانم بگویم که حداقل برخی از اعضای ما جامعه زمین مسطح و نظریه زمین مسطح را نوعی تمرین معرفت‌شناختی می‌دانند، چه نقدی بر روش علمی و چه به‌عنوان نوعی «سویپس‌گرایی» مبتدیان.’ احتمالاً عده‌ای هم هستند که فکر می‌کردند داشتن گواهی بر روی دیوارشان خنده‌دار است. با این حال، من بسیاری از اعضا را شخصاً می‌شناسم و به اعتقاد آنها کاملاً متقاعد هستم.»

ویلمور خود را در زمره مؤمنان واقعی به حساب می آورد. او گفت: “اعتقادات من نتیجه درون نگری فلسفی و مجموعه قابل توجهی از داده هایی است که شخصا مشاهده کرده ام و هنوز در حال جمع آوری آنها هستم.”

 

ویلمور و رئیس انجمن، شنتون، هر دو فکر می‌کنند که شواهد دال بر گرمایش جهانی قوی است، علی‌رغم اینکه بسیاری از این شواهد از داده‌های ماهواره‌ای جمع‌آوری‌شده توسط ناسا، شاه‌دفتر «توطئه زمین گرد» به دست می‌آیند. آنها همچنین تکامل و سایر اصول اصلی علم را می پذیرند. این برخلاف دیویدسون است که نظریه‌ها و یافته‌های علمی دیگر مانند تکامل را که با تفسیر دقیق کتاب مقدس در تضاد است، مخالفت می‌کند.

علیرغم ادعاهای زمین های مسطح، راه های زیادی برای دانستن اینکه جهان گرد است وجود دارد. یک گزینه سریع این است که کتابخانه تصویر ناسا را بررسی کنید (در برگه جدید باز می شود)، که مملو از تصاویر زیبا و منحنی از کره زمین است که از ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است. اگر ناسا همه را فریب می دهد، آنها به این موضوع متعهد هستند.

 

آیا به ناسا اعتماد ندارید؟ Space.com گزارش داد که روس ها همچنین از زمین گرد عکس می گیرند (در برگه جدید باز می شود). آژانس فضایی ژاپن نیز همینطور (در برگه جدید باز می شود). و چین (در برگه جدید باز می شود).

 

برای زمین مسطح که متقاعد شده است که همه این کشورها تنش های سیاسی خود را کنار گذاشته اند تا داستان یک زمین کروی را حفظ کنند، همچنین راه هایی برای بررسی شکل این سیاره با چشمان خود وجود دارد. یکی از ساده ترین راه ها رفتن به بندر و تماشای حرکت کشتی هاست. همانطور که یک کشتی در افق ناپدید می شود، ابتدا قسمت پایین کشتی و سپس به تدریج دکل حرکت می کند.

همچنین می توانید یک صفحه از کتاب یونانیان باستان بردارید. فیلسوفان هلنیستی باستان بر اساس چند مشاهدات دریافتند که جهان باید یک کره باشد. یکی این بود که ستارگان در نیمکره شمالی و جنوبی یکسان نیستند: از نیمه های مخالف زمین، شما به وضوح به ربع های مختلف فضا نگاه می کنید. دیگری این بود که سایه زمین روی سطح ماه در هنگام ماه گرفتگی منحنی است.

 

 

یونانی‌ها حتی متوجه شدند که چگونه می‌توانند محیط تقریبی زمین را بدون ابزاری جذاب‌تر از چوب و نور خورشید محاسبه کنند. اراتوستن فیلسوف با اندازه‌گیری زاویه سایه‌ای که خورشید در یک زمان و روز در دو شهر با فاصله‌ی مشخص از هم می‌اندازد، توانست محاسبه کند که محیط سیاره بین 24000 تا حدود 29000 مایل (38600 و 46670 کیلومتر) است. (در واقع 24900 مایل است.) همین واقعیت که زاویه خورشید در نقاط مختلف سیاره متفاوت است نشان می دهد که همه ما روی یک کره زمین نشسته ایم.

همانطور که سیستم اعتقادی آنها غیرقابل تصور به نظر می رسد، واقعاً کارشناسان را شگفت زده نمی کند. کارن داگلاس، روان‌شناس دانشگاه کنت در بریتانیا که روان‌شناسی تئوری‌های توطئه را مطالعه می‌کند، می‌گوید که باورهای زمین‌های مسطح با عقاید دیگر نظریه‌پردازان توطئه که او مطالعه کرده است، همخوانی دارد.

 

داگلاس به لایو ساینس گفت: “به نظر من این افراد به طور کلی معتقدند که زمین مسطح است. من چیزی نمی بینم که به نظر می رسد آنها فقط این ایده را به هر دلیل دیگری مطرح می کنند.”

 

او گفت که همه تئوری‌های توطئه یک محور اساسی دارند: آنها یک نظریه جایگزین در مورد یک موضوع یا رویداد مهم ارائه می‌کنند و توضیحی (اغلب) مبهم برای اینکه چرا شخصی آن نسخه «واقعی» وقایع را پنهان می‌کند، می‌سازد. او گفت: «یکی از مهمترین نکات جذاب این است که آنها یک رویداد بزرگ را توضیح می دهند، اما اغلب بدون پرداختن به جزئیات. “بسیاری از قدرت در این واقعیت است که آنها مبهم هستند.”

 

روش مطمئنی که در آن نظریه‌پردازان توطئه به داستان خود می‌چسبند، جذابیت خاصی به آن داستان می‌بخشد. به هر حال، زمین های مسطح نسبت به اکثر مردم بر مسطح بودن زمین سخت تر از گرد بودن زمین هستند (احتمالاً به این دلیل که بقیه ما احساس می کنیم چیزی برای اثبات نداریم). “اگر با یک دیدگاه اقلیت روبرو هستید که به روشی هوشمندانه و به ظاهر آگاهانه مطرح شده است و وقتی موافقان از این نظرات قوی که دارند منحرف نمی شوند، می توانند بسیار تأثیرگذار باشند. ما آن را نفوذ اقلیت می نامیم. داگلاس گفت.

در مطالعه‌ای که به صورت آنلاین در 5 مارس 2014 در مجله آمریکایی علوم سیاسی منتشر شد، اریک الیور و تام وود، دانشمندان علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو، دریافتند که حدود نیمی از آمریکایی‌ها حداقل یک نظریه توطئه را تأیید می‌کنند، از این تصور که 9 /11 یک کار داخلی برای توطئه JFK بود. الیور به لایو ساینس گفت: «بسیاری از مردم مایلند بسیاری از ایده‌ها را باور کنند که مستقیماً با روایت فرهنگی غالب در تضاد هستند. او می‌گوید که باور توطئه‌آمیز ناشی از تمایل انسان به درک نیروهای غیبی در کار است که به عنوان تفکر جادویی شناخته می‌شود.

 

با این حال، زمین های مسطح به طور کامل در این تصویر کلی جا نمی گیرند. اکثر نظریه پردازان توطئه تئوری های حاشیه ای بسیاری را اتخاذ می کنند، حتی آنهایی که با یکدیگر در تناقض هستند. در همین حال، زمین های مسطح تنها شکل زمین است. الیور در ایمیلی نوشت: “اگر آنها مانند دیگر نظریه پردازان توطئه بودند، باید به تفکر جادویی زیادی مانند اعتقاد به بشقاب پرنده ها، ESP، ارواح شیطان یا سایر نیروهای غیبی و عمدی تمایل داشته باشند.” به نظر نمی رسد که آنها را صدا کنند، که آنها را نسبت به اکثر آمریکایی هایی که به تئوری های توطئه اعتقاد دارند بسیار غیرعادی می کند.

 

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.