آلودگی نوری چیست و چگونه ایجاد می شود؟

نور مصنوعی

آلودگی نوری چیست و چگونه ایجاد می شود؟

آلودگی نوری چیست و چگونه ایجاد می شود؟

کنترل آلودگی نوری به صرفه جویی در مصرف سوخت (و پول) و کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش فوری مشکلات ناشی از نور زیاد کمک خواهد کرد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

آلودگی نوری ، نور مصنوعی ناخواسته یا بیش از حد مانند آلودگی صوتی می باشد آلودگی نوری نیز نوعی اتلاف انرژی است که می تواند اثرات سوئی ایجاد کرده و کیفیت محیط را کاهش دهد. علاوه بر این از آنجا که نور (به صورت امواج الکترومغناطیسی منتقل می شود) به طور معمول توسط الکتریسیته تولید می شود، که خود معمولاً با احتراق سوخت های فسیلی تولید می شود، می توان گفت که بین آلودگی نوری و آلودگی هوا (از انتشارات نیروگاه های سوخت فسیلی) ارتباط وجود دارد .

بنابراین کنترل آلودگی نوری به صرفه جویی در مصرف سوخت (و پول) و کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش فوری مشکلات ناشی از نور زیاد کمک خواهد کرد. اگرچه به نظر نمی رسد آلودگی نوری به اندازه آلودگی منابع آب یا جو برای سلامتی و رفاه عمومی مضر باشد ، اما این  مسئله درباره کیفیت محیط است که اهمیت چندانی ندارد. آلودگی نوری بر ستاره شناسان حرفه ای و آماتور و همچنین ناظران گاه به گاه آسمان شب تأثیر منفی می گذارد، زیرا باعث کاهش شدید دید ستاره ها و سایر اجرام آسمانی می شود.

کاهش دید آسمان شب در نتیجه “آسمان تاب” است ، نوری که به سمت بالا هدایت می شود و از لامپهای ضعیف طراحی شده یا هدایت شده و نورافکن های امنیتی ناشی می شود. این نور هدر رفته توسط ذرات جامد یا مایع در جو پراکنده و منعکس می شود و سپس به چشم افراد روی زمین برمی گردد و منظره آنها از آسمان شب را از بین می برد. تأثیر آسمان تاب از یک شهر لزوما به طور محلی نیست. می توان آن را دور از منبع اصلی مشاهده کرد.

آلودگی نوری تنها برای ستاره شناسان و افرادی که می خواهند از زیبایی شب های پرستاره لذت ببرند یک مشکل نیست. تابش خیره کننده از لامپ های جاده ای، چراغ های امنیتی و علائم تجاری یا حتینور افکن های بعضی مکان ها و غیرمعمول افراد می تواند باعث ناراحتی و حواس پرتی شود و بر کیفیت زندگی بسیاری از افراد تأثیر منفی بگذارد. آلودگی نوری همچنین تأثیرات نامطلوبی بر روی پرندگان و سایر حیوانات دارد.

به عنوان مثال بسیاری از پرندگان مهاجر، هنگام شب پرواز می کنند ، هنگامی که نور ستاره ها و ماه به آنها کمک می کند تا حرکت کنند. این پرندگان هنگام پرواز بر فراز مناطق شهری و حومه ، از تابش نور مصنوعی گمراه می شوند. توسط انجمن سازمان آمریكا تخمین زده شده است كه هر ساله بیش از چهار میلیون پرنده مهاجر در ایالات متحده با برخورد با برج ها و ساختمان های با نور زیاد از بین می روند.

آلودگی نوری به عنوان یکی از عوامل موثر در کاهش چشمگیر برخی از جمعیت پرندگان آواز مهاجر طی چند دهه گذشته در نظر گرفته شده است. مقدار آلودگی نوری از یک منطقه مشخص به تعداد و روشنایی منابع نوری موجود در زمین ، کسری از نور که از سطح افقی فرار می کند ، بازتابندگی سطوح نزدیک به منابع نور (به عنوان مثال ، جاده ها ، پیاده روها ، دیوارها ، پنجره ها) بستگی دارد.

و شرایط جوی غالب را نیز پوشش میدهد . فرمولهای تجربی محاسبه سطح آسمان را به عنوان تابعی از جمعیت و فاصله با ناظر مجاز می دانند. هنگامی که سطح آسمان تاب  بیش از 10 درصد از سطح پس زمینه طبیعی باشد ، تخریب قابل توجه آسمان آغاز شده است. حتی چراغ های یک شهر نسبتاً کوچک با جمعیت فقط 3000 نفر باعث تخریب آسمان شب قابل توجهی برای یک ناظر در فاصله 10 کیلومتری (6 مایل) می شود. می توان با استفاده از وسایل نوری کاملاً طراحی شده با کنترل های نوری مدرن ، نور را به سمت پایین هدایت کرد و همچنین با استفاده از حداقل مقدار وات برای منطقه مورد نظر ، آلودگی نوری را کاهش داد. آژانس های دولتی ملی و محلی می توانند با تصویب و اجرای قوانین و دستورالعمل های مناسب کنترل نور به آنها کمک کنند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.