ویکرام سارابهای که بود؟

فیزیکدان و صنعتگر هندی

ویکرام سارابهای که بود?

 

ویکرام سارابهای (متولد 12 اوت 1919، احمدآباد، هند – درگذشته 30 دسامبر 1971، کوالام)، فیزیکدان و صنعتگر هندی که تحقیقات فضایی را آغاز کرد و به توسعه انرژی هسته ای در هند کمک کرد. برای مطالعه ادامه مقاله با کجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

سارابهای در خانواده ای صنعتی به دنیا آمد. او در کالج گجرات، احمدآباد تحصیل کرد، اما بعداً به دانشگاه کمبریج، انگلستان رفت، و در آنجا در سال 1940 در رشته علوم طبیعی مدرک گرفت. جنگ جهانی دوم او را مجبور کرد به هند بازگردد و در آنجا زیر نظر فیزیکدان سر چاندراسخارا در مورد پرتوهای کیهانی تحقیق کرد. در سال 1945 برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به کمبریج بازگشت و در سال 1947 پایان نامه ای با عنوان “تحقیقات پرتوهای کیهانی در عرض های جغرافیایی گرمسیری” نوشت. او در بازگشت به هند، آزمایشگاه تحقیقات فیزیکی را در احمدآباد تأسیس کرد.

دامنه و وسعت علایق سارابهای قابل توجه بود. او علی‌رغم درگیری شدیدش با تحقیقات علمی، علاقه فعالی به صنعت، تجارت و مسائل توسعه داشت. سارابهای انجمن تحقیقات صنعت نساجی احمدآباد را در سال 1947 تأسیس کرد و تا سال 1956 به امور آن رسیدگی کرد. با درک نیاز به آموزش حرفه ای مدیریت در هند، سارابهای در راه اندازی موسسه مدیریت هند در احمدآباد در سال 1962 نقش اساسی داشت.

سارابهای با تأسیس کمیته ملی هند برای تحقیقات فضایی در سال 1962، که بعداً به سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) تغییر نام داد، ایستگاه پرتاب موشک استوایی Thumba را در جنوب هند نیز راه‌اندازی کرد. پس از مرگ هومی بابا، فیزیکدان در سال 1966، سارابهای به عنوان رئیس کمیسیون انرژی اتمی هند منصوب شد. سارابهای با پیشبرد کار هومی بابا در زمینه تحقیقات هسته ای، تا حد زیادی مسئول ایجاد و توسعه نیروگاه های هسته ای هند بود. او پایه های توسعه بومی فناوری هسته ای را برای اهداف دفاعی گذاشت.

سارابهای با اختصاص به استفاده از تمام جنبه های علم و فناوری به طور کلی و کاربردهای فضایی به طور خاص به عنوان “اهرم های توسعه” برنامه هایی را برای انتقال آموزش به روستاهای دوردست از طریق ارتباطات ماهواره ای آغاز کرد و خواستار توسعه سنجش از دور مبتنی بر ماهواره در خصوص منابع طبیعی شد.

سارابهای دو تا از بالاترین افتخارات هند، پادما بوشان (1966) و پادما ویبوشان (که پس از مرگ در سال 1972 اعطا شد) دریافت کرد.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.