یوجین سرنان یک فضانورد آمریکایی

فرمانده ماموریت فضایی آپولو 17

یوجین سرنان یک فضانورد آمریکایی

یوجین سرنان یک فضانورد آمریکایی

یوجین سرنان در 14 مارس سال 1934 در آمریکا متولد شد او فرمانده ماموریت فضایی آپولو 17 بود و آخرین فردی بود که روی ماه قدم گذاشته است.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدامگ همراه باشید.

سرنان در سال 1956 از دانشگاه پردو در مهندسی برق فارغ التحصیل شد و در همان سال به نیروی دریایی ایالات متحده اعزام شد.

او حدود200 فرود بر روی ناوهای هواپیمابر به عنوان یک هوانورد دریایی انجام داد. در سال 1963 او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی هوانوردی در دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی ایالات متحده در مونتری، کالیفرنیا گرفت.

بعداً در همان سال او در میان 14 نفری بود که در گروه سوم فضانوردان ناسا قرار گرفتند. برای اولین ماموریت سرنان، او و توماس پی استافورد در 3 ژوئن 1966 در جمینی 9 به فضا پرتاب رفتند. سرنان دومین آمریکایی بود که در فضا راه رفت زمانی که به عنوان فضانورد دوساعت را در فضا سیرکرد.

در 18 مه 1969، سرنان، استافورد و جان دبلیو یانگ مأموریت هشت روزه آپولو 10 را آغاز کردند. سرنان به عنوان خلبان ماژول ماه، فرود فضاپیما را به مدار نزدیک ماه رساند و به سطح 15 کیلومتر نزدیک شد. استافورد و سرنان یک سری مانورهای مداری پیچیده را قبل از پیوستن مجدد به ماژول فرماندهی انجام دادند.

این مأموریت تمام عملکردهای لازم برای فرود روی ماه را انجام داد، به جز خود فرود، و این آخرین آزمایش سیستم های آپولو بود. سرنان فرمان پرواز آپولو 17 ماه را بر عهده داشت (به همراه رونالد ایوانز و هریسون اشمیت، 7 تا 19 دسامبر 1972).

او و اشمیت، یک زمین شناس، منطقه Taurus-Littrow در سطح ماه (11 تا 14 دسامبر) را کاوش کردند و حدود 115 کیلوگرم (249 پوند) سنگ ماه و سایر مواد سطحی را برای مطالعه جمع آوری کردند. این ماموریت برنامه آپولو  را به پایان رساند.

سرنان بعداً در پروژه آزمایشی آپولو-سایوز (که در ژوئیه 1975 تکمیل شد) کمک کرد و در سال 1976 از نیروی دریایی و برنامه فضایی استعفا داد تا وارد کارتجارت شود. در سال 1999 سرنان (به همراه روزنامه نگار دان دیویس) کتاب آخرین مرد روی ماه را نوشت. فیلم مستندی به همین نام در سال 2014 منتشر شد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.