نیمه عمر در رادیو اکتیویته چیست؟

تغییر خود به خودی

نیمه عمر در رادیو اکتیویته چیست؟

نیمه عمر در رادیو اکتیویته چیست؟

مفهوم نیمه عمر در حوزه رادیو اکتیویته به فاصله زمانی مورد نیاز برای تجزیه نیمی از هسته های اتم یک نمونه رادیو اکتیو یعنی تغییر خود به خودی ذرات و انرژی به بخش های مختلف انرژی گفته می شود.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

و یا به فاصله زمانی مورد نیاز برای تجزیه مواد رادیو اکتیو در ثانیه که به نصف کاهش می یابد گفته می شود.

ماده ایزوتوپ رادیو اکتیو کبالت 60 که برای پرتو درمانی مورد استفاده قرار میگیرد دارای نیمه عمر 5.26 سال است بنابراین پس از این فاصله زمانی مثلا نمونه ای که دارای 8 گرم کبالت 60 بوده تنها حاوی 4 گرم کبالت 60 می باشد و تنها نیمی از تابش مواد درون خود را به محیط بیرونی ساطع میکند و اینکه پس از فاصله ای مثلا 5.26 سال نمونه اصلی فقط شامل 2 گرم کبالت 60 خواهد بود.

بنابراین نه حجم ماده مورد نظر و نه جرم نمونه اولیه ماده به طور قابل ملاحظه ای کاهش نمی یابد، زیرا در این فرآیند هسته های ناپایدار کبالت 60 به هسته های پایدار نیکل 60 تبدیل می شوند و هنوز کبالت واپاشی شده در محیط نیز باقی مانده است.

نیمه عمر به خواص مشخص هسته های مختلف اتمی ناپیدار و روش های مختلف واپاشی آنها گفته می شود. به طور کلی واپاشی آلفا و بتا و آهسته از واپاشی گاما انجام میگیرد. نیمه عمر برای واپاشی بتا از صدم ثانیه به بالا و برای واپاشی آلف از حدود یک میلیونیم ثانیه به بالا متغیر است. نیمه عمر واپاشی گاما  نیز حدود 10 تا 14 ثانیه را در بر میگیرد گرچه  طیف زیادی از نیمه عمر در حوزه انتشار گاما گزارش گردیده است.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.