مه چگونه شکل می گیرد

فرایند تشکیل مه

مه چگونه شکل می گیرد؟

مه چگونه شکل می گیرد مه یک آئروسل از قطرات ریز آب یا بلورهای یخ است که به صورت ابر در نزدیکی سطح زمین ظاهر می شود و  سطح دید را کاهش می دهد.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله عملی آندرومدا مگ همراه باشید.

این یک پدیده آب و هوایی رایج است که می تواند تقریباً در تمام نقاط جهان و در هر زمان از سال رخ دهد. مه همچنین نوعی ابر محسوب می شود زیرا از ویژگی های مشابهی با ابرهای معمولی برخوردار است. به طور خاص ، مه تحت تأثیر اجسام آبی ، باد و توپوگرافی است ، و مه که شباهت زیادی به ابرهای استراتوس دارد که به شکل یک ورق مانند خاکستری مداوم در می آیند.

نحوه تشکیل مه

مه زمانی ایجاد می شود که بین دمای هوا و نقطه شبنم کمتر از 2.5 درجه سانتی گراد اختلاف وجود داشته باشد ، یعنی دمای زیر قطرات آب شروع به جمع شدن و تشکیل شبنم می کنند. وقتی بخار آب متراکم می شود ، به قطرات ریز آب تبدیل می شود که در هوا معلق هستند. بخار آب به دلایل مختلف از جمله تبخیر آب از اجسام آبی ، تعرق از برگهای گیاهان و حرکت هوا بر روی اجسام گرم آب در جو بوجود می آید.

تشکیل مه در چه جاهایی رخ می دهد؟

مه معمولاً در رطوبت نسبی حدود 100٪ ایجاد می شود که در صورت افزایش رطوبت در هوا یا کاهش دما رخ می دهد. اگرچه اگر هوا نتواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد ، مه در رطوبت نسبی 100٪ ایجاد نخواهد شد ، که باعث می شود هوا بیش از حد اشباع شود و به طور موثر از تشکیل مه جلوگیری می کند. مه از طریق رگبار باران یا برف سبک باعث بارندگی می شود.  حالت بازش دوشی یا نم نم باران هنگامی رخ می دهد که مه به رطوبت نسبی 100٪ رسیده باشد و قطرات ریز آب شروع به ترکیب با هم  می کنند و قطرات بزرگتری را تشکیل می دهند. ضخامت مه متفاوت است و به ارتفاع مرز وارونگی یعنی نقطه ای که دمای هوا شروع به کاهش می کند بستگی دارد.

انواع مه

انواع مختلف مه بسته به نوع خنک کننده ای که باعث تراکم می شود طبقه بندی می شوند. مه تابشی پس از غروب خورشید به دلیل خنک شدن سطح زمین تشکیل می شود. بنابراین مه تابشی در شب رخ می دهد و بلافاصله پس از طلوع آفتاب ناپدید می شود. مه زمینی تا 60٪ آسمان را پنهان می کند اما کمتر از ابرهای دیگر وجود دارد. مه رطوبتی هنگام عبور رطوبت حامل هوا از روی سطوح خنک زمین  با فرآیند وزش  ایجاد می شود. این نوع مه معمولاً در بالای دریا رخ می دهد. انواع دیگر مه شامل مه بخار ، مه یخی ، مه تگرگ و مه بارشی است.

اثرات مه

از آنجا که مه در هوا معلق است ، دید را پنهان می کند و می تواند فعالیت های خاص انسان ، به ویژه مسافرت را تحت تأثیر قرار دهد. غلظت قطرات موجود در مه متفاوت است که می تواند دید جزئی تا صفر ایجاد کند. صنعت هواپیمایی به ویژه در معرض اثرات مه می باشد ، زیرا دید محدود می تواند پرواز را ناامن کند ، به ویژه در هنگام برخاستن و فرود آمدن هوپیما این امر وجود دارد . این ممکن است هواپیماها را  بر روی زمین نگه دارد ، که هم برای مسافران و هم برای خیلی موارد دیگر ناخوشایند به نظر می رسد. همچنین هر ساله چندین تصادف رانندگی رخ می دهد که نتیجه شرایط جاده های نا امن ناشی از تشکیل مه است.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.