سحابی گردنبند را به صورت کامل بشناسیم

آشنایی با سحابی گردنبند

سحابی گردنبند را به صورت کامل بشناسیم

سحابی گردنبند را به صورت کامل بشناسیم

ستارگانی که در دور دست قرار دارند میتوانند با ترکیب شدن با ستارگان گازی شکل همتایشان سحابی گردنبند را تشکیل دهند ناسا می گوید این ستاره بزرگتر همراه کوچکتر خود را 10 هزار سال پیش بلعیده است. برای مطالعه کامل مقاله تا انتهای با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

دو ستاره که در همسایگی مداری به هم گره خورده اند به آرامی از یکدیگر جدا می شوند و مانند بسیاری از روابط، این ترکیبات ستاره ای مانند جواهری آسمان را تزیین میکنند.

سحابی گردنبند را یک  سحابی سیاره ای در فاصله 15000 سال نوری از زمین و در داخل صورت فلکی ساگیتا در آسمان شمال واقع شده است. به نظر تلسکوپ هایی مانند هابل ناسا این سحابی بیضی شکل وزمردی مانند است که با خوشه های گازدار جواهری مانند حالت حلقه ای پیدا نموده است . یک جفت ستاره دوتایی یک لکه درخشان در مرکز را تشکیل می دهد.

این لکه به نظر تک ستاره است اما زیاد هم تک و تنها نیست طبق بیانیه ناسا حدود 10 هزار سال پیش ، این ستاره به قدری بزرگ شد که بیرونی ترین لایه گازی آن یک ستاره همدم کوچکتر از خودش  را بلعید. آن ستاره همدم کوچکتر هنوز در داخل غلاف گازدار شریک بزرگتر خود در حال چرخش است که به عنوان یک بخش مشترک شناخته می شود.

همانطور که تصور می کنید چرخیدن یک ستاره در درون شما ممکن است برای دل و روده شما مناسب نباشد به گفته ناسا در حالی که ستاره کوچکتر از طریق شریک بزرگتر خود به حالت چرخش در می آید، گاز اطراف این دو طرف سریعتر می چرخد. در برهه ای از زمان ، گاز پیرامون این زوج ستاره ای آنقدر سریع شروع به چرخیدن کرد که قسمت های عظیمی از آن به فضا سرازیرشد.

این گاز فراری به شکل بیضی از حالتش خارج گردید و از هر جهت تریلیون مایل به سمت بیرون انتشار یافت  و یک شکل گردنبندی را ایجاد نمود  که می توانیم آن را به وضوح در تصویر گرفته شده توسط تلسکوپ هابل مشاهده کنیم. به گفته ناسا ، اینها فقط مناطقی هستند که گاز ستاره ای به صورت خوشه های مخصوصاً متراکم درآن قسمت ها در آمده است

به گفته ناسا در حال حاضر دو ستاره در مرکز سحابی به حرکت در اطراف یکدیگر ادامه میدهند و مدار کامل خود را در کمی بیشتر از یک روز زمینگردش میکنند. اما پایان آنها نامشخص است. بسیاری از زوج های باینری روابط خود را با انفجارهای فوق العاده ابرنواختر پایان می دهند. درخشان ترین جواهرات فضایی  نیز سرانجام تیره می شوند.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.