آگوست فردیناند موبیوس ریاضیدان و ستاره شناس

ستاره شناس آلمانی

آگوست فردیناند موبیوس ریاضیدان و ستاره شناس

آگوست فردیناند موبیوس ریاضیدان و ستاره شناس آلمانی

آگوست فردیناند موبیوس در 17 نوامبر سال 1790 در آلمان به دنیا آمد او یک ریاضیدان و منجم آلمانی بود و بیشتر به خاطر فعالیت هایی که در حوزه هندسه تحلیلی و توپولوژی انجام داده معروف شده است.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

همچنین او را کاشف نوار موبیوس می دانند.موبویس در سال 1809 وارد دانشگاه لایپزیگ شد و تصمیم گرفت از همان موقع تمرکزش را روی ریاضیات و فیزیک و نجوم بگذارد. او از سال 1813 تا 1814نجوم را زیر کارل فردریش گاوس در دانشگاه گوتینگن فرا گرفت. سپس ریاضات را در قبل از آنکه در سال 1816 به عنوان استاد نجوم در لاپیزیگ تحصیل کند در دانشگاه هاله ریاضیات را فراگرفت.

آگوست فردیناند موبیوس از 1818 تا 1821 مشغول ساخت رصد خانه دانشگاه بود  ودر سال 1848 به عنوان مدیر آن منصوب گشت. شهرت موبیوس بیشتر به خاطر فعالیت هایی بوده که در حوزه نجوم به انجام رسانده است.مقالاتی که موبیوس در حوزه ریاضیات انتشار داده بود عمدتا هندسی هستند و بیشتر در حوه مختصات همگن فعالیت هایی داشت که باعث میشد تحولات مربوط به هندسه تحلیلی را بیشتر در حوزه سیستماتیک به نمایش بگذارد.

بعدها آگوست فردیناند موبیوس به مطالعه هندسی علم استاتیک پرداخت و این علم شاخه ای از علم مکانیک است که نیروهای وارد بر اجسام ساکن مانند ساختمان ها و پل ها و سد ها را مورد مطالعه قرار میدهد. موبیوس در حوزه توپولوژی فعالیت های زیادی را به انجام رساند در سال 1858 موبیوس نواری را کشف کرد و آن نوارنوار موبیوس نام گذاری شد البته باید خاطر نشان کرد که یک ریاضیدان آلمانی  به نام یوهان بندیکت لیستینگ چند ماه زودتر از موبیوس این نوار را کشف کرده بود ولی تا سال 1861 او اصلا هیچ موردی از کار خودش را انتشار نداده بود. در 26 سپتامبر سال 1868 موبیوس در شهر لاپیزیگ آلمان چشم از جهان فرو بست.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.