کیپ تورن یک فیزیکدان آمریکایی

بیوگرافی کیپ تورن

کیپ تورن یک فیزیکدان آمریکایی

کیپ تورن یک فیزیکدان آمریکایی

کیپ اس تورن ، (متولد 1 ژوئن 1940 ، لوگان ، یوتا) ، فیزیکدان آمریکایی که به دلیل کار در رصدخانه موج گرانشی تداخل سنج لیزری (LIGO) و اولین تشخیص مستقیم امواج گرانشی ، جایزه نوبل فیزیک 2017 را دریافت کرد. . وی این جایزه را با فیزیکدانان آمریکایی راینر ویس و باری سی باریش تقسیم کرد.اگر شما هم به خواندن زندگینامه فیزیکدان معروف یعنی کیپ تورن علاقه مند هستید تا انتهای مقاله با آندرومدا مگ همراه باشید.

کیپ اس تورن فیزیکدان آمریکایی

تورن در سال 1962 لیسانس فیزیک خود را از انستیتوی فناوری کالیفرنیا (کالتک) و به ترتیب در سال 1963 و 1965 از دانشگاه پرینستون فوق لیسانس و دکترای خود را دریافت کرد. وی از سال 1965 تا 1966 دانشجوی پرستاری فیزیک در پرینستون بود. در آن سال او به عنوان یک محقق تحقیقاتی به Caltech (کالتک) بازگشت ، و در آنجا برای بقیه کار خود تلاش نمود  ، و سرانجام در سال 1991 استاد فیزیک نظری فاینمن شد. در سال 2009 او به عنوان یک استاد برجسته در فیزیک تبدیل شد. نظریه نسبیت عام انیشتین امکان حل یک موج را فراهم می کند.

وقتی جرمی شتاب می گیرد ، باعث ایجاد امواج در فضا-زمان می شود. این موج ها ، امواج گرانش ، بسیار ضعیف هستند و اولین ادعاهای کشف شده امواج گرانش توسط جوزف وبر ، فیزیکدان آمریکایی در اوایل دهه 1970 رد شد. با این حال ، تورن معتقد بود که نجوم با موج گرانش یک زمینه امیدوار کننده است و در سال 1979 فیزیکدان اسکاتلندی رونالد درور را به  کالتک جذب کرد. درور در حال کار روی تداخل سنجهای لیزری برای شناسایی امواج گرانش بود. تداخل سنج مانند شکل  L می باشد. پرتوهای لیزر در انتهای هر بازوی L به آینه ها فرستاده می شوند.

معمولاً هنگام بازگشت نور به گوشه ، دو پرتو یکدیگر را خنثی می کنند. با این حال، اگر موج گرانشی از دستگاه عبور کند ، مدت زمان حرکت نور در هر بازو متفاوت است و بنابراین پرتوهای نور دیگر لغو نمی شوند. نظریه نسبیت عام انیشتین امکان حل یک موج را فراهم می کند. وقتی جرمی شتاب می گیرد، باعث ایجاد امواج در فضا-زمان می شود.

این موج ها ، امواج گرانش ، بسیار ضعیف هستند و اولین ادعاهای کشف شده امواج گرانش توسط جوزف وبر ، فیزیکدان آمریکایی در اوایل دهه 1970 رد شد. با این حال، تورن معتقد بود که نجوم با موج گرانش یک زمینه امیدوار کننده است و در سال 1979 فیزیکدان اسکاتلندی رونالد درور را به  کالتک جذب کرد. درور در حال کار روی تداخل سنجهای لیزری برای شناسایی امواج گرانش بود. تداخل سنج مانند شکل  L می باشد. پرتوهای لیزر در انتهای هر بازوی L به آینه ها فرستاده می شوند. معمولاً هنگام بازگشت نور به گوشه ، دو پرتو یکدیگر را خنثی می کنند.

با این حال ، اگر موج گرانشی از دستگاه عبور کند ، مدت زمان حرکت نور در هر بازو متفاوت است و بنابراین پرتوهای نور دیگر لغو نمی شوند. LIGO برای حساسیت بیشتر ارتقا یافت و Advanced LIGO مشاهدات خود را از سال 2015 آغاز کرد. در 14 سپتامبر همان سال ، این دو ردیاب اولین مشاهدات امواج گرانش را انجام دادند. منبع از دو سیاهچاله بود که 1.3 میلیارد سال نوری از ما فاصله داشت و به صورت مارپیچ در یکدیگر قرار گرفته و سیاهچاله جدیدی را تشکیل داده بود. با C.W Misner و جان آرچیبالد ویلر ، تورن  در سال 1973 کتاب گرانش  را نوشت، كه به عنوان متن استاندارد نسبیت عمومی در مورد تحصیلات تکمیلی در آمد. وی همچنین یک کتاب مشهور در مورد این موضوع، سیاه چاله ها و گذشت زمان (Warps: Einstein’s Outrageous Legacy) (1994) نوشت. وی مشاور علمی و تهیه کننده اجرایی فیلم علمی-تخیلی کارگردانی کریستوفر نولان (Interstellar) (2014) یا در فارسی میان ستاره ای بود  بود و کتاب The Science of Interstellar (2014( میان ستاره ای به روایت علم  را در مورد علمی پشت این  فیلم نوشت.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.