طلا چگونه شکل گرفته است و شناخت منشا آن

منشا فلز طلا

طلا چگونه شکل گرفته است و شناخت منشا آن

طلا چگونه شکل گرفته است و شناخت منشا آن

در مقاله طلا چگونه شکل گرفته است می خوانیم که این ماده به دلیل کمیاب بودن، مقاومت در برابر خوردگی، رسانایی الکتریکی، قابلیت انعطاف پذیری، شکل پذیری و زیبایی دارای ارزش است.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله علمی آندرومدا مگ همراه باشید.

طلا یک عنصر شیمیایی است که به راحتی با رنگ فلزی زرد قابل تشخیص است این ماده به دلیل کمیاب بودن، مقاومت در برابر خوردگی، رسانایی الکتریکی، قابلیت انعطاف پذیری، شکل پذیری و زیبایی دارای ارزش است.

اگر از مردم بپرسید که طلا از کجا می آید، اکثر آنها می گویند که طلا از معادن بدست می آید یا در جویبارها میتواند به صورت ریز ریز وجود داشته باشد یا از آب دریا استخراج می شود با این حال منشا واقعی تشکیل طلا به قبل از تشکیل زمین بر میگردد.

طبیعت طلا

در حالی که همجوشی هسته ای درون خورشید باعث ایجاد عناصر زیادی می شود، خورشید نمی تواند طلا را سنتز کند. انرژی قابل توجهی که برای ساختن طلا لازم است فقط در هنگام انفجار ستارگان در ابرنواختر یا برخورد ستاره های نوترونی اتفاق می افتد. در این شرایط، عناصر سنگین از طریق فرآیند سریع جذب نوترون یا فرآیند تند گیر اندازی نوترون یا فرآیند r تشکیل می شوند.

تمام طلاهای یافت شده روی زمین از بقایای ستاره های مرده حاصل شده است. با تشکیل زمین، عناصر سنگینی مانند آهن و طلا به سمت هسته زمین حرکت کرده اند. اگر هیچ رویداد دیگری رخ نمی داد، هیچ طلایی در پوسته زمین وجود نداشت.

اما حدود 4 میلیارد سال پیش ، زمین توسط بمباران سیارکی بمباران شد. این تأثیرات لایه های عمیق کره زمین را به هم زد و مقداری طلا را به گوشته و پوسته زمین وارد  کرد. ممکن است مقداری طلا در سنگ معادن سنگ پیدا شود. این ماده به صورت پوسته پوسته ، به عنوان عنصر خالص و با نقره در الکتروم آلیاژ طبیعی ایجاد می شود. فرسایش، طلا را از سایر مواد معدنی آزاد می کند. از آنجا که طلا سنگین است، غرق می شود و در بسترهای جویبار، رسوبات آبرفتی و اقیانوس جمع می شود.

زمین لرزه ها نقش مهمی در این امر  دارند، زیرا یک گسل در حال جابجایی به سرعت آب غنی از مواد معدنی را از حالت فشرده خارج می کند. هنگامی که آب بخار می شود ، رگه های کوارتز و طلا بر روی سطح سنگ قرار می گیرند. دقیقا  روند مشابه این چنینی  در آتشفشان ها نیز  رخ می دهد.

میزان طلای جهان چقدر است؟

مقدار طلای استخراج شده از زمین جزئی ناچیز از جرم کل آن است. در سال 2016 ، سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) تخمین زده است که 5،726،000،000  اونس یا 196،320 تن ایالات متحده از طلوع تمدن تولید شده است. حدود 85٪ از این طلا در گردش است. از آنجا که طلا بسیار متراکم است (19.32 گرم در سانتی متر مکعب) ، فضای زیادی برای جرم آن اشغال نمی کند.

با این وجود ، طلا چند قسمت در هر میلیارد از جرم پوسته زمین را تشکیل می دهد. گرچه از نظر اقتصادی امکان استخراج طلای زیاد وجود ندارد ، اما در حدود 1 میلیون تن طلا در  چند کیلومتر بالای سطح زمین وجود دارد. فراوانی طلا در گوشته و هسته ناشناخته است ، اما بسیار بیشتر از مقدار پوسته است.

سنتز عنصر طلا

تلاش کیمیاگران برای تبدیل سرب (یا سایر عناصر) به طلا ناموفق بود زیرا هیچ واکنش شیمیایی نمی تواند عنصری را به عنصر دیگر تغییر دهد. واکنش های شیمیایی شامل انتقال الکترون بین عناصر است که ممکن است یون های مختلفی از یک عنصر را تولید کند، اما تعداد پروتون های هسته یک اتم همان چیزی است که عنصر آن را تعریف می کند. تمام اتمهای طلا حاوی 79 پروتون هستند، بنابراین عدد اتمی طلا 79 است. ساخت طلا به سادگی افزودن مستقیم یا کم کردن پروتون از سایر عناصر نیست. متداول ترین روش تغییر یک عنصر به عنصر دیگر (تغییر شکل) افزودن نوترون به عنصر دیگر است. نوترون ها ایزوتوپ یک عنصر را تغییر می دهند، و به طور بالقوه اتم ها را ناپایدار می کند تا از طریق تجزیه رادیواکتیو از هم جدا شوند. فیزیکدان ژاپنی، هانتارو ناگاوکا برای اولین بار در سال 1924 با بمباران جیوه با نوترون ، طلا را سنتز کرد. در حالی که تبدیل جیوه به طلا ساده ترین است، می توان از عناصر دیگر حتی سرب ، طلا تهیه کرد دانشمندان اتحاد جماهیر شوروی به طور تصادفی محافظ سربی راکتور هسته ای را در سال 1972 به طلا تبدیل کردند و گلن سیبورد در سال 1980 مقداری طلا را از سرب بدست آورد. انفجارهای سلاح هسته ای حرارتی باعث ضبط نوترون مشابه روند r در ستاره ها می شود. در حالی که چنین رویدادهایی راهی عملی برای سنتز طلا نیست ، آزمایش هسته ای منجر به کشف عناصر سنگین اینشتینیم (عدد اتمی 99) و فرمیوم (عدد اتمی اتمی 100) شد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.