مردم چرا رنگ موی مختلفی دارند

رنگ مو

چرا مردم رنگ های موی مختلفی دارند

مردم چرا رنگ موی مختلفی دارند

مردم زمان و پول زیادی را برای ظاهر موهای خود صرف می کنند. اگرچه ما از نظر شیمیایی می دانیم که چرا موها به این شکل که هستند رنگ می شوند، هنوز چیزهای زیادی در مورد ژنتیک پشت رنگ مو یاد می شود. و این سوال که چرا انسان ها تنوع رنگ موی طبیعی را که ما می بینیم، از بلوند گرفته تا سیاه، قهوه ای و قرمز نشان می دهند، ممکن است کلید بخشی از تاریخ تکامل ما باشد. برای خواندن مقاله با مجله آندرومدامگ همراه باشید.

سیر تکاملی

به گفته ژنتیک لوئیجی ال. کاوالی-اسفورزا، تنوع رنگ مو که امروزه در بین مردم می بینیم ممکن است نتیجه نیرویی به نام انتخاب جنسی باشد. انتخاب جنسی نیرویی است، مانند انتخاب طبیعی، که مسیرهای تکاملی را شکل می دهد. اما بر خلاف انتخاب طبیعی، انتخاب جنسی به طور خاص بر ویژگی های مربوط به جفت گیری تمرکز دارد.

 

بر اساس این نظریه، تنوع در رنگ مو ممکن است نتیجه رنگ موی چشم نوازتر باشد که به طور اتفاقی به وجود می آید و آن رنگ های کمیاب به صاحبان خود در هنگام جذب همسر مزیت می دهند. موفقیت بهتر در جذب همسر به معنای موفقیت بهتر در تولید فرزندان است، که سپس ژن های رنگ موی جدید را حمل می کنند و آنها را به فرزندان خود منتقل می کنند.

رنگدانه

رنگ مو توسط دو نوع رنگدانه، یوملانین ها و فئوملانین ها تعیین می شود که با هم تمام رنگ های طبیعی مو را که در انسان دیده می شود، تولید می کنند. (“ملانین” اصطلاح اصلی برای هر رنگدانه یا رنگ در مو یا پوست است.) فئوملانین ها رنگ قرمز را تولید می کنند و اوملانین ها می توانند رنگدانه های سیاه یا قهوه ای تولید کنند.

 

اوملانین ها تعیین می کنند که موها چقدر تیره یا روشن خواهند بود. فردی که اوملانین قهوه ای بسیار کمی تولید می کند موهای بور خواهد داشت. غلظت کم یوملانین سیاه باعث سفید شدن موها می شود. مقدار زیادی یوملانین سیاه یا قهوه ای باعث تیره شدن موها می شود.

 

هر کس دارای مقداری رنگ فئوملانین (مایل به قرمز) در موهای خود نیز است. فردی که موهای قرمز واقعی دارد، غلظت بالایی از فئوملانین تولید می کند.

 

پیچیدگی ژنتیکی

فنوتیپ ها بیان فیزیکی ژنوتیپ یک فرد یا توالی منحصر به فرد DNA هستند که آرایش فرد را تعیین می کند. اما ترسیم ویژگی‌های فیزیکی مستقیماً بر روی ژن‌هایی که آنها را تولید می‌کنند، همیشه ساده نیست، زیرا ژن‌ها اغلب به روش‌های پیچیده‌ای با هم تعامل دارند. پیچیدگی ژنتیکی در مورد رنگ مو است که اساس اساسی آن به وضوح درک نشده است. تئوری‌های کنترل ژنتیکی رنگ مو شامل یک منبع چند ژنی برای کنترل و یک رابطه ژن غالب/غیرغالب است.

رابطه ژن غالب/ مغلوب

در یک رابطه ژن غالب/ مغلوب، کودک باید دو نسخه از آلل مغلوب ژن (یک نسخه از هر والدین) را به ارث ببرد تا آن ویژگی (مانند رنگ مو) را در فنوتیپ (یا ظاهر خود) بیان کند. یک مدل غالب/ مغلوب می‌تواند به توضیح اینکه چگونه دو والدین با موهای تیره می‌توانند فرزندی بلوند تولید کنند، کمک می‌کند، اما این مدل نمی‌تواند به طور کامل تمام تغییرات رنگ موی انسان را که امروزه دیده می‌شود، توضیح دهد.

مو و پیری

به بیان ساده، زمانی که فولیکول‌های مو تولید ملانین، به‌ویژه یوملانین‌ها و فئوملانین‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، متوقف می‌شوند، موها خاکستری می‌شوند. هر یک از ما با تعداد محدودی سلول رنگدانه در فولیکول های خود متولد می شویم. عدد دقیق به صورت ژنتیکی تعیین می شود. با افزایش سن، تولید رنگدانه کاهش می یابد و سپس متوقف می شود که منجر به سفیدی مو می شود. رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات و برخی بیماری ها می تواند روند از بین رفتن رنگدانه ها را تسریع کند و منجر به سفیدی زودرس شود.

 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.