بیوگرافی هانری بکرل فیزیکدان فرانسوی

کاشف رادیو اکتیویته

بیوگرافی هانری بکرل فیزیکدان فرانسوی

بیوگرافی هانری بکرل فیزیکدان فرانسوی

هانری بکرل متولد 15 دسامبر سال 1852 در فرانسه می باشد او یک فیزیکدان فرانسوی است که با بررسی اورانیوم و سایر مواد توانست مواد رادیو اکتیویته را کشف کند.برای مطالعه کامل مقاله تا انتها با مجله عملی آندرومدا مگ همراه باشید.

او در سال 1903 جایزه نوبل فیزیک را با پیر و ماری کوری به اشتراک گذاشت. او دارای یک خانواده دانشمند بود که چندین نسل داشتند که مهمترینش پدربزرگش یعنی آنتوان سزار بکرل و پدرش الکساندر ادموند بکرل و پسرش ژان بکرل بود. پس از اینکه او تحصیلات اولیه اش را در دبیرستان لوی لگراند گذراند هنری ادامه تحصیلاتش را در دانشگاه پلی تکنیک فرانسه ادامه داد و مدرک مهندسی اش را نیز  در École des Ponts et Chaussées گرفت. بکرل علاوه بر کارهای تحقیقاتی اش سالها به عنوان مهندس در ساخت و ساز پل ها و بزرگراه ها مشغول به کار بود و در سال 1894 نیز به عنوان مهندس ارشد بخش مشغول به کار شد. او در اولین موقعیت آکادمی کاری اش در سال 1876 به عنوان استاد در دانشگاه پلی تکنیک مشغول به کار شد و در آنجا در سال 1895توانست بخش فیزیک دانشگاه را از آن خود کند.

الکتریسیته و مغناطیس و پدیده های نوری حوزه های اصلی تحقیقاتی فیزیک در قرن نوزدهم بودند.

در چندین سال او در حوزه تغییرات نور های قطب توسط میدان های مغناطیسی تحقیق میکرد. البته مایکل فارادی مدت ها روی این موضوع تحقیق کرد و پدر هنری نیز در آن مشارکت داشت. هنری پس از مدتی نیز در مورد تشعشعات مادون قرمز تحقیقاتی را نیز انجام داد و بخش وسیعی از بلورهای فسفرسانس را تحت تاثیر مادون قرمز مورد بررسی قرارداد. او توانست پروژه های پدرش را که در مورد جذب نورو  انتشار فسفرسانس بود را در حوزه اورانیوم و بخش های مختلف آن گسترش دهد.

تا سال 1896 هنری به عنوان یک فیزیکدان موفق مشغول به کار بود او در زمینه مواد فسفرسانس نیز کارهای زیادی را انجام داد و در زمینه ترکیبات اورانیوم در بخشهای آزمایشگاهی نیز تحقیقاتی کرده است.

مطالعاتی در مورد تابش

در پایان سال 1895 رونتگن اشعه ایکس را کشف کرد البته بکرل فهمید که اشعه ایکس منتشر شده از یک ناحیه لوله خلا شیشه ای هنگام برخورد با پرتو های کاتدی فلورسنت برش داده می شود . او نیز فهمید که بیش تابش مرئی و نور مرئی یک ارتباط اساسی و پیچیده وجود دارد و این باعث می شود که اشعه ایکس تولید شود.

مشارکت های دیگر بکرل در چه زمینه هایی بوده است؟

هانری بکرل سه پروژه دیگر را نیز به انجام رساند که یکی از آنها انحراف ذرات بتا بود  که درهنگام تابش در میدان های الکتریکی و مغناطیسی تشکیل می شود.  البته ذره بتا همان الکترونی بود که جان تامسون به تازگی آن را شناسایی کرده بود و کشف دیگر بکرل در مورد اورانیوم ایکس است که توانایی تابش  خودش را نیز به موقع از دست میدهد  ولی اورانیوم وقتی در حال آماده سازی باشد غیر فعال است و در نهایت حالت رادیو اکتیویته خود را بدست می آورد. آخرین دستاورد بکرل در مورد تاثیر فیزیولوژیکی تابش بود که ممکن بود نیز دیگران از قبل متوجه این موضوع شده باشند .

در سال 1903 به دلیل کشف رادیو اکتیویته که هانری بکرل انجام داد او برنده جایزه نوبل گردید و جایزه اش را به خانواده کوری به اشتراک گذاشت.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.