یوری گاگارین که بود؟

اولین انسان در فضا

یوری گاگارین که بود؟

بیوگرافی یوری گاگارین، اولین انسان در فضا

یوری گاگارین (9 مارس 1934 – 27 مارس 1968) تاریخسازی را در 12 آوریل 1961 انجام داد، زمانی که او هم به عنوان اولین شخص در جهان وارد فضا شد و هم به عنوان اولین شخصی که به دور زمین می چرخد. اگرچه او دیگر هرگز به فضا نرفت ، اما موفقیت وی یکی از مهمترین رویدادهای “رقابت  فضایی” بود که سرانجام انسانها را بر روی ماه فرود آورد.برای آشنایی با یوری گاگارین تا انتهای مقاله با آندرومدا مگ همراه باشید.

اوایل زندگی

متولد کلوشینو ، دهکده ای کوچک در غرب مسکو در روسیه (آن زمان به عنوان اتحاد جماهیر شوروی شناخته می شد). یوری سومین فرزند از چهار کودک بود و دوران کودکی خود را در یک مزرعه جمعی گذراند که پدرش ، الکسی ایوانوویچ گاگارین ، به عنوان نجار و آجرچینی کار می کرد و مادرش آنا تیموفیفنا گاگارینا به عنوان یک شیر دوش کار می کرد.

در سال 1941 ، یوری گاگارین فقط 7 ساله بود که نازی ها به اتحاد جماهیر شوروی حمله کردند. زندگی در طول جنگ دشوار بود و گاگارین ها را از خانه خود بیرون کردند. نازی ها همچنین دو خواهر یوری را برای کار به عنوان کارگر اجباری به آلمان فرستادند.

گاگارین پرواز را یاد می گیرد

در مدرسه ، یوری گاگارین عاشق ریاضیات و فیزیک بود. او به مدرسه فنی و حرفه ای رفت، و در آنجا کار فلزکاری را فرا گرفت و سپس به مدرسه صنعتی رفت. او در مدرسه صنعتی در ساراتوف بود که به یک باشگاه پرواز پیوست. گاگارین به سرعت یاد گرفت و بدیهی است که در هواپیما راحت بود. وی اولین پرواز انفرادی خود را در سال 1955 انجام داد.

از آنجا که گاگارین عشق پرواز را کشف کرده بود ، به نیروی هوایی شوروی پیوست. مهارت های گاگارین وی را به مدرسه هواپیمایی اورنبورگ سوق داد و در آنجا پرواز با شرکت میگ را آموخت. یوری گاگارین در همان روزی که در نوامبر 1957 با درجه عالی ممتاز از اورنبورگ فارغ التحصیل شد ، با همسر خود، والنتینا (“والی”) ایوانوونا گوریاچوا ازدواج کرد. این زوج سرانجام صاحب دو دختر شدند.

گاگارین برای فضانوردی درخواست می دهد

یوری گاگارین فقط یکی از 3000 متقاضی اولین کیهان نورد شوروی بود. از بین این متقاضیان بزرگ ، 20 نفر در سال 1960 به عنوان اولین کیهان نورد اتحاد جماهیر شوروی انتخاب شدند. گاگارین یکی از این 20 نفر بود.

در طی آزمایش های گسترده جسمی و روانی مورد نیاز کارآموزان فضانورد انتخاب شده ، گاگارین در حالی که رفتار آرام و همچنین شوخ طبعی خود را حفظ می کرد در این آزمون ها سرآمد بود. بعدها به دلیل این مهارت ها، گاگارین به عنوان اولین انسان در فضا انتخاب شد. (همچنین به کوتاهی قد وی کمک کرد از آنجا که کپسول ووستوک 1 کوچک بود.) در صورت عدم توانایی گاگارین در اولین پرواز فضایی، کارآموز کیهان نورد گرمان تیتوف به عنوان پشتیبان انتخاب شد.

راه اندازی وستوک 1

در 12 آوریل 1961 ، یوری گاگارین سوار وستوک 1 در کیهان فضایی بایکونور شد. اگرچه او برای این مأموریت کاملاً آموزش دیده بود ، اما هیچ کس نمی دانست که آیا این یک موفقیت است یا یک شکست. گاگارین قرار بود اولین انسانی در فضا باشد که واقعاً به جایی برود که قبلاً هیچ کس نرفته بود.

دقایقی قبل از پرتاب ، گاگارین سخنرانی کرد ، که شامل موارد زیر بود:

حتماً می فهمید که ابراز احساس من اکنون دشوار است که آزمایشی که مدت ها و با اشتیاق برای آن تمرین کرده ایم در حال حاضر است. نیازی نیست به شما بگویم وقتی که پیشنهاد شد باید این پرواز را اولین پرواز در تاریخ انجام دهم ، چه احساسی داشتم. خوشحالی بود؟ نه ، چیزی فراتر از این بود. غرور؟ نه ، این فقط غرور نبود. احساس خوشبختی زیادی کردم برای اولین نفری که وارد کیهان می شود ، و درگیر یک دوئل بی سابقه با طبیعت است – آیا کسی می تواند چیزی بزرگتر از این را ببیند؟ اما بلافاصله پس از آن به مسئولیت عظیمی که بر دوش من افتاد فکر کردم: اولین نفری باشم که آرزوی نسلهای مردم را انجام داده ام تا اولین کسی باشد که راه را برای فضا برای بشر هموار می کند. *

وستوک 1 ، با حضور یوری گاگارین ، طبق برنامه ساعت 9:07 صبح به وقت مسکو آغاز شد. درست بعد از بالابر ، گاگارین با صدای بلند فریاد زد: “پویخالی!” (“ما نمی رویم!”)

گاگارین با استفاده از یک سیستم خودکار به فضا موشک باران شد. گاگارین در طی ماموریت خود فضاپیما را کنترل نکرد. با این حال ، در موارد اضطراری ، او می توانست یک پاکت را برای کد لغو در کشتی باز کند. به وی كنترل داده نشد زیرا بسیاری از دانشمندان از تأثیرات روانی بودن در فضا نگران بودند (یعنی آنها نگران بودند كه او دیوانه شود).

گاگارین پس از ورود به فضا ، مدار واحدی را به دور زمین کامل کرد. حداکثر سرعت وستوک 1 به 28260 کیلومتر در ساعت (حدود 17600 مایل در ساعت) رسید. در پایان مدار ، وستوک 1 دوباره وارد جو زمین شد. هنگامی که وستوک 1 هنوز حدود 7 کیلومتر (4.35 مایل) از زمین فاصله داشت ، گاگارین (مطابق برنامه ریزی شده) از فضاپیما به بیرون پرتاب شد و از یک چتر نجات برای فرود ایمن استفاده کرد.

از زمان پرتاب (در ساعت 9:07 صبح) تا لمس زمین به وستوک 1 (ساعت 10:55 صبح) 108 دقیقه بود ، تعدادی که اغلب برای توصیف این ماموریت استفاده می شد. گاگارین حدود 10 دقیقه پس از پایین آمدن وستوک 1 با چتر نجات خود به سلامت فرود آمد. از محاسبه 108 دقیقه استفاده می شود زیرا این واقعیت که گاگارین از فضاپیما به بیرون پرتاب شد و با چتر زمین به زمین چتر زد ، سالها مخفی نگه داشته می شد. (شوروی این کار را انجام داد تا در مورد چگونگی رسمیت شناخته شدن پروازها در آن زمان فنی را بدست آورد.)

درست قبل از فرود گاگارین (نزدیک روستای اوزموریه ، نزدیک رودخانه ولگا) ، یک کشاورز محلی و دخترش گاگارین را دیدند که با چترش به پایین شناور است. هنگامی که روی زمین قرار گرفت ، گاگارین با لباس فضایی نارنجی و کلاه ایمنی بزرگ سفید ، دو زن را وحشت زده کرد. گاگارین چند دقیقه طول کشید تا آنها را متقاعد کند که او نیز روسی است و او را به نزدیکترین تلفن هدایت کند.

مرگ

گاگارین پس از اولین پرواز موفقیت آمیز خود به فضا ، دیگر هرگز به فضا اعزام نشد. در عوض ، او به آموزش فضانوردان آینده کمک کرد. در تاریخ 27 مارس 1968 ، گاگارین در حال آزمایش خلبانی یک هواپیمای جنگنده میگ -15 بود که هواپیما به زمین سقوط کرد و بلافاصله گاگارین را در سن 34 سالگی کشت.

برای دهه ها مردم حدس می زدند که چگونه گاگارین ، یک خلبان باتجربه ، می تواند با خیال راحت به فضا و عقب پرواز کند اما در طی یک پرواز عادی بمیرد. برخی فکر کردند که او مست است. دیگران معتقد بودند که لئونید برژنف ، رهبر اتحاد جماهیر شوروی ، می خواست گاگارین مرده باشد زیرا او به شهرت جهان شناس حسادت می ورزید.

با این حال ، در ژوئن 2013 ، همکار او ، الکسی لئونوف (اولین فردی که راهپیمایی فضایی را انجام داد) ، فاش کرد که این حادثه توسط یک جنگنده سوخو رخ داده است که پرواز بسیار کمتری داشته است. این جت که با سرعت مافوق صوت حرکت می کرد ، به طرز خطرناکی نزدیک میگ گاگارین پرواز کرد و به احتمال زیاد با شستشوی عقب میگ را واژگون کرد و جت گاگارین را به یک مارپیچ عمیق فرستاد.

میراث

تقریباً به محض لمس پاهای گاگارین به زمین ، او به یک قهرمان بین المللی تبدیل شد. موفقیت او در سراسر جهان شناخته شده بود. او آنچه را كه هيچ بشري قبلاً انجام نداده بود به دست آورده است. پرواز موفقیت آمیز یوری گاگارین به فضا زمینه را برای همه اکتشافات فضایی در آینده فراهم کرد.

از طريق آندرومدا مگ
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.